Schmitz herstelt van pandemiesituatie

Trailerbouwer Schmitz Cargobull heeft een gebroken boekjaar dat loopt van 1 april tot en met 31 maart. Over die periode rapporteert de trailerbouwer dat het 42.470 trailers heeft verkocht wat een omzet van 1,74 miljard euro heeft opgeleverd. De winst steeg met 18,7 miljoen tot 102,3 miljoen. Duidelijk is dat een forse terugval een jaar eerder hiermee is goedgemaakt.

Schmitz zegt te lijden onder de forse prijsverhogingen van grondstoffen en onder de onregelmatige beschikbaarheid van onderdelen. Daardoor kunnen levertijden oplopen. Het genoemde aantal ligt nog dik onder de circa 55.000 die Schmitz voor de pandemie produceerde. Daarbij werden plannen gemaakt om te groeien naar 65.000 trailers. Dat doel is nog even uit het zicht. Toch zet topman Andreas Schmitz in op zijn Strategy 2025, waarbij hij streeft naar een omzet van 3 miljard euro in 2025. Dit wil Schmitz bereiken door trailers aan te bieden die een lagere CO2-uitstoot veroorzaken dan nu het geval is. Denk daarbij aan trailers met een verstelbaar dak, dat wanneer de trailer niet vol beladen is, wat lager kan worden gezet, voor een betere stroomlijn. Aan de koeltrailerkant zet Schmitz in op elektrische koeling, waarmee het nu tests uitvoert bij klanten. Last but not least wil Schmitz zich verder ontwikkelen als dataspecialist voor klanten en diensten uit het telematicasysteem optimaliseren en verbeteren.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *