Scania lost hoogteprobleem Gryphus legertruck op

Onlangs maakte Defensie melding van het feit dat de Scania Gryphus 100kN High Operational (HO), inclusief container, niet voldeed aan de maximale hoogte van 4,00 m. Hij was in die uitvoering een paar centimeter te hoog.  Scania is naar aanleiding hiervan een onderzoek gestart en heeft nu maatregelen geïdentificeerd om de maximale hoogte van de Gryphus binnen de normen te krijgen.

Defensie is volgens Scania akkoord gegaan met de voorgestelde oplossing. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de metingen van Scania inmiddels gevalideerd en in overeenstemming verklaard met de betreffende EU-regelgeving.

Het robuuste ontwerp van de Gryphus is afgestemd op de zwaarste operationele omstandigheden met zware lading én op de plaatsing van een gepantserde cabine ter bescherming van de chauffeur en bijrijder tijdens missies. Deze cabine is uitgevoerd flink gepantserd en voegt dan een aanzienlijk gewicht aan het voertuig toe. Dit extra gewicht zorgt ervoor dat de banden en de vering enkele centimeters ingedrukt worden. De hele uitvoering van vering, ophanging en banden is bij aflevering en ingebruikname door Defensie hierop ingericht. Bij normaal gebruik op de openbare weg, dus zonder pantsercabine en met standaardbelading, staat het voertuig iets hoger en het zijn nét deze centimeters waarmee de maximale hoogte wordt overschreden.

Maatregelen

Het pakket aan maatregelen omvat diverse ingrepen die gezamenlijk de totale hoogte van het voertuig in lijn brengen met de geldende regelgeving. Zo zijn er nieuwe instructies voor het afregelen van de bandenspanning en aanpassing van de benodigde software waarmee dit wordt gecontroleerd. Daarnaast is het nog steeds te verwachten dat, zoals bij ieder nieuw geleverd voertuig het geval is, het voertuig gedurende het gebruik door het soepeler worden van de vering iets in zal zakken.

Garantie

Met een ‘update-campagne’ gaat Scania zo snel mogelijk de al geleverde Gryphus 100kN High Operational (HO) voertuigen aanpassen. Hiervoor worden nu de nodige voorbereidingen getroffen om dit via de voorgeschreven standaarden te laten verlopen. Scania heeft de coördinatie van de overeengekomen aanpassingen en draagt hiervan ook de kosten. Een garantiegevalletje voor defensie dus. Uiteraard wordt de nieuwe standaard ook toegepast voor alle Scania’s die uit deze order nog geproduceerd en afgeleverd moeten worden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.