1100 kilometer zonder opladen

Futuricum, het Zwitserse bedrijf waarin Volvo een meerderheidsaandeel heeft, is erin geslaagd om een elektrisch aangedreven 19 tons bakwagen een afstand van bijna 1100 kilometer te laten rijden zonder tussentijds de batterijen bij te hoeven laden.

Op het Duitse Contidrom draaide de tot elektrische truck omgebouwde Volvo FH bakwagen tal van rondjes die uiteindelijk leidden tot een afstand van 1099 km. Daarmee komt deze prestatie in het Guiness Book of Records, want dit is de langste afstand die een elektrische truck ooit heeft afgelegd zonder tussentijds te hoeven bijladen. De Futuricum-Volvo deed 23 uur over deze rit, dus dat komt neer op een gemiddelde snelheid van iets minder dan 50 km/h. Volgens de organisatoren is dat een reële gemiddelde snelheid die goed de dagelijkse praktijk weerspiegelt. Het weer zou niet optimaal zijn geweest, maar dat is natuurlijk ook in de praktijk de realiteit van alledag.   

Dagelijks 300 kilometer

De vrachtwagen in kwestie is er eentje die dagelijks zijn werk doet in opdracht van pakjesgigant DPD. Het vermogen bedraagt 680 pk, da’s best veel voor een 19 tonner, en deze truck beschikt volgens Futuricum over de sterkste batterij ooit gemonteerd in een vrachtwagen, van 680 kilowattuur. Sinds een half jaar pendelt deze Futuricum-Volvo tussen Basel en Zürich. Dagelijks wordt er zo’n 300 kilometer mee gereden. Op de Contidrom testbaan legde de truck 392 rondjes af. Om de vier en een half uur werd er gestopt om van chauffeur te wisselen. Voor de recordpoging was e truck natuurlijk van extra batterijen voorzien, waardoor deze 15,5 ton woog. Zo bleef er slechts 3,5 ton laadvermogen over. Voor pakketwerk kan dat voldoende zijn, maar niet voor andere toepassingen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *