Ook Trafic bij Renault Trucks-dealer

De personenwagendealer van Renault blijft de Trafic onderhouden, maar Renault gaat hem toevoegen aan de Renault Trucks-dealer, die daarmee concurrent wordt van de personenwagendealer.

Dat werd duidelijk tijdens een persbijeenkomst van Renault Trucks op 19 januari 2023 in het Bomencentrum in Baarn, onder de titel ‘Embrace New Energy’. Hier werd behalve de Red Edition van de Trafic ook de nieuwe Turbo Compound-motor voor de T-modellen van Renault gepresenteerd.

Trafic

De nieuwe Trafic is gebaseerd op de bekende bestelauto zoals die vanaf 2014 wordt gebouwd. Na kleine facelifts in 2019 en 2022 komt er nu een Red Edition van de bestelwagen, waarmee Renault de Trafic wil herpositioneren. Doelgroepen zijn in het bijzonder installatiebedrijven, zzp’ers, koeltransporteurs, bouwbedrijven en groenvoorziening, waarvoor Renault met de Trafic maatwerk wil leveren en wat exclusiviteit in de markt wil brengen om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dit laatste gebeurt onder meer door details als rode veiligheidsgordels, speciale Red Edition-zijstickers en een schakelpookknop met rood stiksel voor de handgeschakelde versie.

Met een laadvermogen tot 1300 kilogram gaan alle modellen uit van een 2 litermotor, die leverbaar is in verschillende vermogens, van 110, 130, 150 of 170 pk en indien gewenst leverbaar met een automaat. Er zijn twee uitvoeringen, de ‘gewone’ Red Edition, en de Red Edition Exclusive, die onder meer Apple CarPlay heeft, 17 inch lichtmetalen wielen (tegenover 16 inch stalen wielen voor de ‘gewone’ Red Edition), led-verlichting, parkeersensoren achter en keyless entry.

Er is al een elektrische Master, een elektrische Trafic is nog niet aangekondigd, maar wordt wel nog in 2023 verwacht.

Turbo Compound

Over naar het zware werk. Voor zijn T- en T High-trekkers heeft Renault een nieuwe Turbo Compound-motorisatie ontworpen, die komt in combinatie met een 13 liter 480 pk-motor. Hiermee is volgens Renault een brandstofbesparing mogelijk tot 10 procent in vergelijking tot de voorgaande DTI-motoren. Dit is het resultaat van een aantal aanpassingen, onder andere aan de nokkenassen, waardoor er minder wrijving ontstaat. Er is een nieuwe zuiger ontworpen die zorgt voor een betere vermenging van brandstof en zuurstof, waardoor een betere verbranding ontstaat. Ook is de turbo vernieuwd en geheel gelagerd, waardoor er minder wrijving is en hij ook sneller reageert. Een variabele oliepomp geeft bij een mindere krachtvraag ook minder smering en de luchtcompressor is aangepast, zodat deze alleen lucht laat instromen wanneer lucht gevraagd wordt. Daarnaast is ook de software verbeterd.

Het principe van de Turbo Compound-motor bestaat hierin dat de restwarmte uit de uitlaatgassen middels de turbocompoundturbine wordt omgezet in mechanische energie. Deze wordt overgebracht op de krukas in de vorm van extra motorkoppel. Het resultaat is een hoger koppel bij lagere toerentallen, waardoor het mogelijk is om de motor langer in de hoogste versnelling te houden. Met de Turbo Compound-motor richt Renault zich dan ook met name op het transport over langere afstanden (meer dan 100.000 kilometer per jaar), met weinig schakelmomenten.

Voor 2023 streeft Renault Trucks naar 30 procent verkochte motoren die zijn uitgerust met de Turbo Compound-technologie.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 622 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *