Ook Scania kondigt nieuwe elektrische trucks aan

Truckfabrikant Scania kondigt nieuwe elektrische trucks aan die in het najaar van 2023 leverbaar worden. Eerder deden Volvo en Mercedes-Benz dit al. Verwacht wordt, dat DAF zich hierbij in de nazomer aansluit.

Scania biedt keuze uit bakwagens of trekker-opleggercombinaties. Temperatuurgecontroleerde transporten zulken mogelijk zijn, aldus het merk. De actieradius varieert naar gelang van het gewicht, de configuratie en de topografie, maar een 4×2-trekker met zes batterijen kan tot 350 km tussen elke oplaadbeurt rijden, met een gemiddelde snelheid van 80 km/u op snelwegen. Vaste routes die voorzien in een geplande oplading in het thuisdepot of op de bestemming zijn het gunstigst. Gelegenheidsladen tijdens de verplichte 45 minuten rust van de bestuurder zal de actieradius uiteraard vergroten.

Lange wielbasis

De nieuwe BEV vrachtwagens van Scania kunnen aanvankelijk besteld worden als 4×2-trekkers of als 6×2*4-bakwagens. Een 4×2-trekker heeft een lange wielbasis van 4.150 mm nodig wanneer hij zes batterijen heeft, en profiteert dus van de verordening voor grotere voertuigafmetingen in Europa. GTW’s tot 64 ton, volgens de typische Scandinavische combinatie, kunnen worden gespecificeerd.

Het oplaadvermogen bedraagt tot 375 kW, wat betekent dat een uur laden als vuistregel zo’n 270 tot 300 km aan actieradius toevoegt. Het continu vermogen van een Scania 45 R of S bedraagt 410 kW (gelijk aan ongeveer 560 pk). De volgende generatie geëlektrificeerde vrachtwagens van Scania kan binnenkort besteld worden bij de Scania dealer en de productie begint in de tweede helft van 2023.

Aanvullende diensten

De nieuwste elektrische vrachtwagens van Scania gaan vergezeld van alle diensten die er complete oplossingen van maken, met o.a. oplaad-, financierings-, verzekerings- en onderhoudsvoorzieningen.

De beschikbaarheid van oplaadoplossingen is inderdaad van cruciaal belang voor Europese klanten die op grotere schaal in BEV vrachtwagens willen gaan investeren. Scania heeft de handen ineengeslagen met wereldwijd opererende partners, en met Scania als enig aanspreekpunt kunnen ze complete oplaadoplossingen aanbieden die zorgt voor een naadloze en toekomstbestendige ervaring voor BEV-klanten, aldus Scania, dat deze trucks in de fabriek in Södertälje zal gaan bouwen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.