Nieuw directieteam Burgers

Denk aan Burgers Carrosserie en twee beelden schieten door het hoofd: eigenaar Ton Burgers en diens iconische Double Deck-trailers. Een uitgebreid directieteam moet het zorgvuldig opgebouwde imago gaan borgen en uitbouwen.

Familiebedrijven, zeker die met de familienaam aan de gevel en een tweede, derde of vierde generatie familielid aan het roer kennen de uitdaging van opvolging maar al te goed. Ook zonder direct aan stoppen te denken is de toekomst van het bedrijf en daarmee voor het personeel altijd aanwezig. Bij Burgers Carrosserie schuilt er meer achter de komst van beide nieuwe directeuren. Ton Burgers denkt nog niet aan zijn pensioen, tegelijkertijd is het bedrijf zo hard gegroeid dat het best een wat meer gelaagde structuur zou kunnen gebruiken. Dat vraagt een zorgvuldige balanceeract van alle betrokkenen. Ton blijft het gezicht van het bedrijf en als zodanig op de hoogte van alle finesses in het bedrijf en in de markt. Daarbij krijgt hij ondersteuning van steun en toeverlaat Marco Kuitems als financieel directeur en van twee nieuwe directeuren: operationeel directeur Jaap Hulshoff (sinds 1 september) en commercieel directeur Marco Kranenbroek (per 1 oktober).

Burgers Carrosserie is in bijna een eeuw tijd uitgegroeid tot een specialist in carrosseriebouw en gesloten opbouwen op maat, maar ook als leverancier van lichtgewicht laadbakken en Double Decks. Daar zijn momenteel zo’n 130-140 mensen in het bedrijf druk mee. Wekelijks rollen er zo’n zeven Double Decks uit de Aalsmeerse werkplaats. “Kwaliteit is altijd al belangrijk geweest voor Burgers, maar nu draaien we echt op volle toeren om de vraag bij te benen. Dan moet alles in één keer goed verlopen en het proces zo efficiënt mogelijk”, zegt Hulshoff die mede daarom de efficiency en kwaliteit nauwlettend volgt.

Capaciteit

Die capaciteit is ook voor Marco Kranenbroek een aandachtspunt. Als commercieel directeur weet hij dat er in de markt veel vraag is naar de Double Decks. “Samen hebben we vijf stappen gedefinieerd die we willen doorlopen. Allereerst moet er meer focus en structuur komen”, legt Kranenbroek uit. Voor een deel komt dat op het spreekwoordelijke bordje van Hulshoff: “Toen ik hier binnen kwam merkte ik dat de mensen heel erg betrokken zijn en ontzettend hard lopen om het beste product af te leveren. Alleen gaan met alle goede bedoelingen processen door elkaar lopen en verlies je dus kostbare tijd. Binnen bepaalde kaders krijgen mensen veel eigen verantwoordelijkheid, maar ze moeten ook kunnen zeggen dat iets buiten hun verantwoording valt. Die structuur, dat iedereen weet wie waarvoor wel en niet de verantwoording draagt, dat krijgt nu vorm.”

Winnaar lokale verkiezing
“Door innovatie, maatwerk en vakmanschap levert Burgers Carrosserie geen standaard product. Dit is een bedrijf waar heel Aalsmeer trots op kan zijn.” Die lovende woorden komen uit het juryrapport dat leidde tot de winst, afgelopen november, in de categorie MKB Groot. Aalsmeer en Kudelstaart tellen meer dan 3000 bedrijven en daarmee hebben ze één van de hoogste ondernemingsdichtheden van het land. De verkiezing ‘Onderneming van het Jaar’ wordt eens in de twee jaar gehouden en heeft tot doel ondernemingen in Aalsmeer te stimuleren zich te presenteren en andere ondernemers aan te zetten tot een duurzame, innovatieve en creatieve invulling van het ondernemerschap. De initiatiefnemers voor dit project zijn Nieuw Ondernemend Aalsmeer en de Gemeente Aalsmeer.

De prijs kreeg ceo Ton Burgers uit handen van Marco van Zijverden van de Dutch Flower Group en John Jansen van ATPI.

Stap drie in het traject is dan opschalen. “Als we eenmaal die structuur hebben dan kunnen we de productie gaan opvoeren. Voorwaarde is dan wel dat we de organisatie verregaand moeten digitaliseren. Alleen dan kunnen we echt aan grote aantallen denken.Want de vraag is er”, weet Kranenbroek. “Sterker, die neemt alleen maar toe. Onze klanten weten dat ze door een Double Deck in te zetten in plaats van een reguliere trailer efficiënter opereren. Wat betreft tijd en geld, maar ook op het vlak van duurzaamheid. Als wij dan in onze aftersales met onze partners ook nog eens een topprestatie neerzetten dan is die vervolgorder bijna vanzelfsprekend. Bijna.” Om een idee te geven: komend jaar verwacht Burgers de duizendste Double Deck te mogen overhandigen aan Action.


‘Bij het afleveren van de trailer is het voor menig fabrikant klaar. Nee, dan begint het pas. Het gebruiksgemak, de betrouwbaarheid, de kilometerkostprijs, de kwaliteit van de aftersales: dat zorgt voor de herhaalorders.’


Belangrijk speerpunt voor Kranenbroek is digitalisering. “Dan heb ik het over verschillende facetten, intern en extern, maar de belangrijkste vorm is de slimme trailer. Daarbij het gaat het over positiebepaling van het voertuig en over statusrapporten van slijtagegevoelige delen zoals banden en remmen. Maar het gaat verder. Denk aan de asdruk, het aantal keren dat de trailer geopend wordt of de beladingsgraad. Als je beschikt over data kun je besparingen realiseren. Nu weten sommige vervoerders niet eens waar hun trailer is. Vijf tot tien dagen per jaar is een trailer gemiddeld zoek. Terwijl dat toch simpel te ondervangen is. Ik wil echter het liefst dat die datastromen onafhankelijk van een leverancier zijn, de data is van onze klant en die beseft dat gelukkig steeds beter. De beschikking over dergelijke data van het voertuig biedt ons de gelegenheid de beschikbaarheid ervan te optimaliseren en ongeplande stilstand voor te zijn.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 328 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.