Multifunctionele Ginaf voor Hulster Transport

Hulster Transport & Containerservice BV uit Vijfhuizen, onder de rook van Amsterdam, heeft een nieuwe Ginaf X6 4243 S 8×4 met een 165 ton/meter autolaadkraan aan de vloot toegevoegd. Het is meteen de zwaarste autolaadkraan in de vloot van het bedrijf. Hulster koos voor de Ginaf 8×4 WS vanwege de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Daarmee worden de mogelijkheden van de zware autolaadkraan maximaal benut.

Hulster Transport & Containerservice heeft een vloot van 10 trucks waarvan zes met een autolaadkraan zijn uitgerust. De voertuigen worden ingezet voor alle voorkomende werkzaamheden, maar met name het bouw gerelateerde werk en het plaatsen van glas in hoogbouw zijn specialismes van Hulster. Voor dat laatste heeft het bedrijf een groot aantal speciale hulpstukken met zuignappen waarmee zware glasplaten tot op de millimeter nauwkeurig geplaatst kunnen worden. ,,Onze zwaarste glasplaten wogen maar liefst 2800 kilo, die we voor een aquarium hebben geplaatst, maar meestal betreft het werk in de hoogbouw,’’ aldus eigenaar Michel Hulster.

VGT-afstempeling

De nieuwste autolaadkraan heeft een vlucht van 36 meter inclusief de Jib. Met een extra, zogenaamde MFA Jib komt daar nog 5,5 meter bij. De belangrijkste reden om voor een Ginaf te kiezen was de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Deze zogenaamde VGT-afstempeling werd door Bakker Bedrijfswagens in Ederveen gemonteerd. Bij dit systeem wordt het chassis aan de voorzijde versterkt met zware schetsplaten die om het originele chassis heen gebouwd worden. Een ingrijpende operatie, want hiervoor wordt het chassis aan de voorzijde eerst volledig ontdaan van allerlei componenten, inclusief motor en cabine. De cabine ophanging werd opnieuw geconstrueerd en bevestigd aan de schetsplaten. De VGT-afstempeling aan de voorzijde is overigens ook leverbaar op DAF trucks, maar Hulster koos bewust voor Ginaf vanwege de unieke HPVS hydropneumatische vering.

360 graden

Voor Hulster vormt de VGT-afstempeling de ideale oplossing want daarmee kan de kraan zonder extra ballast rondom zijn werk doen. ,,Wij werken vaak in krappe ruimtes op bouwplaatsen en in de binnenstad, en dan is een compacte bouw belangrijk. Dat is ook de reden dat we voor een vier-assig chassis met Wide Spread assen gekozen hebben. Het alternatief is een vijf-asser maar die zijn altijd groter en minder wendbaar,’’ aldus Michel Hulster. De Ginaf werd, nadat bij Bakker Bedrijfswagens in Ederveen het chassis aan de voorzijde was aangepast bij Rijkhof in Wormerveer voorzien van de Palfinger autolaadkraan. Vervolgens werd door Griffioen Carrosseriebouw in Zwanenburg het chassis afgebouwd met RVS panelen, spatborden en kisten voor onder andere hijsmateriaal. Het resultaat is een bijzonder functioneel voertuig met een hoge graad van afwerking. De chauffeur heeft alles bij de hand en er is zelfs een installatie aangebracht waarmee extra grote stempelplaten van- en op het voertuig gehesen kunnen worden.

Wide Spread

De Ginaf is voorzien van twee tien tons voorassen en dankzij het Wide Spread gestuurde tandemstel zijn de achterassen goed voor twee keer 11,5 ton. De truck is voorzien van de 430 pk MX13 motor, in combinatie met de TraXon automatische transmissie. Met de Euro 6-D krachtbron kan Hulster met de nieuwe Ginaf ook in de milieuzones in de binnenstad uit de voeten. Voor reparatie en onderhoud maakt Hulster gebruik van de diensten van Bakker Bedrijfswagens in Utrecht.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *