Mercedes start serieproductie eActros

In de race om een bruikbare en inzetbare elektrische truck op de markt te brengen, heeft Mercedes vandaag een nieuwe stap gezet. Mercedes kondigt de start van de serieproductie van de eActros aan en biedt tegelijkertijd een reeks omringende diensten aan om klanten naar CO2-vrij transport te helpen bewegen.

De nieuwe eActros is ruwweg drie keer duurder dan zijn huidige dieselbroertje. De productie start in oktober in Wörth. Men begint met verkopen in twaalf Europese landen waaronder Nederland. Vooralsnog wordt uitgegaan van drie-assige bakwagen met een GVW van 27 ton. Inmiddels staat er een twee-assige bakwagen met 19 ton GVW in de coulissen. Later dit jaar komt er een vol-elektrische e-Econic (eveneens drie-assig en 27 ton GVW), bedoeld voor de husvuilsector en volgend jaar komt er een vol-elektrisch trekkerchassis.

Aandrijflijn

Kenmerk van de aandrijflijn zijn  twee in de achteras geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De beide motoren garanderen volgens Mercedes een stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt. Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten van circa 105 kWh. De maximale capaciteit van circa 420 kWh maakt een actieradius tot 400 km mogelijk. De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kW: de drie accupakketten hebben bij een conventionele DC-snellader met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80% te worden geladen.

Uptime

Om transportondernemers bij het overschakelen op eMobility bij elke stap te ondersteunen, heeft Mercedes-Benz rond de eActros tal van diensten opgetuigd die ook advies en services voor klanten omvat, zoals optimaal gebruik van de truck, optimalisatie van de TCO en opbouw van een laadinfrastructuur. Daarnaast is de e-truck voorzien van een hoge mate van digitalisering en connectiviteit waarbij de services van Mercedes Uptime ook beschikbaar zijn voor de klant van de eActros.

Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van standaardsystemen zoals de MirrorCam, de dodehoek-assistent Sideguard Assist of de noodremassistent Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie met voetgangersdetectie, maar ook voor de uitdagingen die gepaard gaan met elektrische voertuigen en HV-systemen.

Het seriemodel gaat vanaf herfst 2021 in productie in de grootste Mercedes-Benz truckfabriek in Wörth, Duitsland. Voor de nieuwe productieprocessen zijn daar de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen getroffen, waaronder de bouw van een nieuwe assemblagelijn. In eerste instantie is het seriemodel van de eActros leverbaar in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland, België, Groot-Brittannië, Denemarken, Noorwegen en Zweden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3039 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *