Meer capaciteit Mol Coatings

Mol Coatings is een actieve en flexibele speler op de markt van lakken en coatings. Met accountmanager Sander Janssen nemen we de huidige trends en marktomstandigheden door. “Wat gaan de prijzen over drie maanden doen?”

Ook in de deelbranche van lakken en coatings is sprake van langere levertijden. “Dit heeft alles te maken met de leverbaarheid van grondstoffen. Daar hebben wij ook mee te maken. Maar wat nu het meest opvalt, is dat we nu aanvragen krijgen van tal van klanten die we weliswaar kennen, maar tot dusverre nog niet beleverden. Dat suggereert dat de multinationale leveranciers waar wij tegen moeten concurreren toch ook zo hun leveringsissues hebben.” Maar: “Wij worden ook met prijsstijgingen geconfronteerd. Die moeten wij ook doorvoeren om onze continuïteit te kunnen garanderen in product, service en snelheid.”

Meedenken

Janssen zegt dat Mol Coatings goed kan meekomen in de markt doordat het bedrijf actief meedenkt met klanten en dat het in een vroeg stadium in nieuwe ontwikkelingen betrokken wordt. “Ons werk behelst veel meer dan alleen liters verf of coating leveren aan klanten. Wij staan veel dichter bij de klant. Daar maken wij het verschil en dat heeft bij ons tot uitbreiding over de grens geleid en tot de uitbreidingen van ons bedrijf waar we nu sinds geruime tijd aan werken.” Janssen doelt op een verdubbeling van de opslagcapaciteit van Mol Coatings waar sinds enige tijd in Rhenen aan gewerkt wordt. “Die leidt er overigens niet toe dat we onze producten voor langere tijd willen opslaan. We willen die juist zo vers mogelijk leveren aan klanten, maar omdat die klantenkring groeit, moeten we toch meer kunnen opslaan.” Janssen zegt te verwachten dat de nieuwbouw volgend jaar in gebruik kan worden genomen.

Alternatief

Mol Coatings levert aan bedrijven die staal verwerken tot een eindproduct. “Dat zijn dus trailerbouwers, maar we zijn ook actief in de landbouwsector en in de machinebouw. We hebben de prijzen van staal de afgelopen tijd enorm zien stijgen èn we hebben de levertijden zien oplopen. Daardoor ontstaat er een spel met de klant waarbij we op flexibiliteit getest worden, omdat onze klanten van­wege beperkte beschikbaarheid van onderdelen gedwongen worden te schuiven in hun productieplanning.” Sinds enige tijd levert Mol Coatings het Armour Coating System, dat moet worden gezien als alternatief voor schooperen. “Bij schooperen breng je een vloeibare zinklaag aan op een gestraalde ondergrond. Met Armour Coatings System bieden we een alternatief dat net als een normale primerlaag gespoten kan worden met hetzelfde eindresultaat, en volgens C-5 high classificering. Chassis die geschoopeerd zijn, krijgen vaak tien jaar garantie van de fabrikant. Met ons systeem kan dat ook, maar het scheelt bijna de helft in productietijd”, aldus Janssen. Hij geeft toe dat de levering van het systeem afhangt van de beschikbaarheid van zink. “Die beschikbaarheid fluctueert, maar er is geen sprake van een tekort. Onze klanten kunnen er dus op rekenen dat we het hebben.”

Moltainer

Ook de retourstroom en afvalverwerking kunnen rekenen op de aandacht van Mol Coatings, zegt Janssen. Het bedrijf kwam met de Moltainer, als vervanging voor blikken en waarbij sprake is van een ingebouwd roersysteem. “Met de Moltainer besparen we op blikken. Daar blijft altijd een restje verf in achter, die je als klant niet kunt gebruiken, maar waar je wel voor betaalt. Met ons systeem is dat verlies weggenomen, neemt de hoeveelheid afval af en betaal je alleen wat je verbruikt. Lege Moltainers nemen we retour en vullen we weer af.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3348 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.