MAN zet meer vaart achter elektrisch

De pas aangestelde topman van MAN, de Nederlander Alexander Vlaskamp, kondigt verdere stappen aan die MAN zich voorneemt op het gebied van elektrische trucks.

Op een bijeenkomst met de Duitse pers-collega’s heeft de nieuwe topman van MAN aangekondigd dat er over twee jaar 200 vol-elektrische trekkers van het type TGX gebouwd gaan worden door de Duitse truckfabrikant.

Details over de aandrijflijn zijn nog niet bekend, maar hoogstwaarschijnlijk is die een stuk sterker dan de huidige eTGM, die met 360 pk en 3100 Nm trekkracht weinig te wensen overlaat. Echter de eTGM is een 27 tons bakwagen en een elektrische TGX  zal toch gauw 40 ton GVW moeten kunnen verplaatsen over een betekenisvolle afstand. In een toelichting zei Vlaskamp dat MAN sneller moet zijn met de implementatie van elektrische trucks op de Europese markt. Hij zei ook dat MAN zich inzet om de bijbehorende diensten te zullen leveren, zoals digitale info en oplaadapparatuur.

Waterstofproject

Het gebrek aan waterstof, ook in de eerstkomende jaren, noopt MAN ertoe, om te voorspellen dat trucks die elektriciteit uit waterstof halen, pas vanaf 2030 in serieuze aantallen gebouwd kunnen gaan worden. Volgens MAN liggen de energiekosten van waterstof de komende jaren nog duidelijk hoger dan van elektriciteit. Toch is de truckfabrikant hier ook bezig met een ontwikkeling. MAN krijgt van de Beierse deelstaatregering 8,5 miljoen euro subsidie om enkele prototype waterstoftrucks te ontwikkelen, te bouwen en proef te laten rijden bij vijf klanten.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.