Korte MAN vijf-asser met 31 ton laadvermogen

BUKO Transport uit Beverwijk heeft een primeur in huis met de eerste MAN WVTetra, een compacte vijf-asser met een koppellengte van precies acht meter. Dankzij deze afmeting past deze MAN-truck binnen de wettelijk toegestane lengte voor een gangbare dieplader-aanhangwagen. Bovendien is het een volwaardige 10×4 asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.

Voor BUKO Transport is het nieuwe concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst, aldus directeur Wouter Langendijk: “Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen; een vijf-asser met een koppellengte van 8 meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra.”

Slechts 8 meter lang

Deze MAN vijf-asser is slechts 8 meter lang van bumper voorzijde tot hart koppeling, waardoor deze binnen de geldende lengte wetgeving ingezet kan worden in combinatie met een dieplader-aanhangwagen. “Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak. Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt, en dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8×4 kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit 8 ton laadvermogen tekort,’’ aldus Langendijk. Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra daardoor bij aan de duurzaamheid, want nu kan dezelfde vervoerprestatie verricht worden met minder ritten.

Twee liftassen

Voor de ombouw ging WVT uit van een MAN TGS 35.470 8×4-4 BL, die voorzien werd van een extra sturende en liftbare voorloopas. Verder werd de positie van de naloopas gewijzigd en werd er een nieuwe positie gevonden voor allerlei componenten, zoals de accu’s en de luchtketels. Ook de uitlaatdemper werd naar voren geplaatst om de compacte bouw te kunnen realiseren. Geert Veenstra, salesmanager van Wierda Voertuig Techniek: “Belangrijk is dat het voertuig exact 8 meter lang is, gemeten vanaf de voorbumper tot de vangmuilkoppeling. Die laatste is zodanig gemonteerd dat optimaal manoeuvreren met de aanhangwagen mogelijk is. Een ander voordeel van het concept van de WVTetra is dat het voertuig door de twee liftassen leeg als 6×4 gereden kan worden. Ook dat is een aspect van duurzaamheid, want dat scheelt rolweerstand en komt het brandstofverbruik ten goede.” De MAN werd voorzien van een geïsoleerde Tibeg kipperopbouw met een overrijdbare achterklep met asfaltsnip. De truck werd geleverd door MAN Trucks dealer BTS.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.