Kleine wereld, groot vertrouwen

Arjan Bronk

Truckspuiterij Bronk was aanvankelijk eigenlijk geen truckspuiterij, maar een universeel onderhoudsbedrijf voor personenwagens. Klanten uit de transportwereld wisten Bronk echter steeds beter te vinden. Auto’s zijn sinds zes, zeven jaar in de minderheid.

Op het bedrijventerrein in Beusichem is Truckspuiterij Bronk in 2002 neergestreken. “In eerste instantie als autoservicebedrijf. Ik kon me er nog geen voorstelling van maken dat ooit klanten uit verre Europese landen zoals Zwitserland, Engeland of Frankrijk hier naartoe zouden komen om door ons hun nieuwe truck te laten spuiten. Toch is dat nu een jaar of zes, zeven het geval”, legt Arjan Bronk uit. 

Bronk geeft een voorbeeld van een Belgisch bedrijf dat hem belde. “Ik stuurde een offerte op, het ging om wat spuitwerk aan de cabine en aan de opbouw van een auto-ambulance. Vervolgens nooit meer wat gehoord, tot ik een paar maanden later een telefoontje kreeg van een Vlaming of hij zijn truck kon komen brengen, op een zaterdagochtend om 08:00 uur. Zo gezegd zo gedaan en toen hij hier was, viel natuurlijk het kwartje wie dit ook alweer was.” Bronk legt uit dat uit het gesprek duidelijk werd dat het geen grote klus was, maar dat het wel om precisiewerk ging, waardoor de truck in kwestie een weekje in Nederland moest blijven. “Meteen begonnen, maar soms zit het tegen bij een project. Zo ging het deze keer ook. Dus moest ik hem bellen: we gaan het niet redden, we hebben nog twee dagen extra nodig. Tot mijn verbazing zei hij dat dit geen probleem zou zijn. Best vreemd, want trucks zijn om te rijden en niet om stil te hebben staan, waar dan ook. Uiteindelijk redden wij het binnen de nieuwe termijn. Toen was hij buitengewoon opgelucht én hij kwam nog een dag later. Toen bleek dus dat hem in België bij drie spuiterijen de deur werd gewezen.” 

Op de vraag hoe deze klant bij Bronk belandde, kreeg de ondernemer het volgende antwoord: “Nou, we komen wel eens op een truckshow. Dan zagen we een supermooi exemplaar, keken we wie dat zo gespoten had en dan stond jullie naam erop. Dus leek me duidelijk dat ik hier moest wezen, ook al betreft het maar een kleine klus.” Arjan Bronk vertelt dat de Vlaming nog twee kisten bier uitlaadde ‘voor de jongens’, en dat hij tevreden huiswaarts keerde, “hoewel wij te laat waren”. Het is een van de vele voorbeelden waar Bronk gepassioneerd over kan vertellen. 

Onderdelen, schade

De klanten van Bronk zijn vaak eigen rijders of kleinere, gespecialiseerde transportbedrijven en bedrijven die als eigen vervoerder gelden. “Meestal willen klanten iets speciaals omdat ze hun truck ook als hobby zien en er in het weekend graag mee naar shows gaan in Nederland en in de landen om ons heen. Wat je dan ziet is dat ze bijvoorbeeld een bepaalde zonneklep boven de voorruit willen. Dus die schaffen ze aan, maar het is geen fabrieks-accessoire, dus daar moet nog wat aan gedaan worden om het allemaal mooi te laten aansluiten. Vervolgens zit het erop, komen ze hier, en moet er gespoten worden. Maar dat betekent dat de zonneklep er weer af moet. Om die reden bieden we aan dat klanten bij ons de zonneklep of andere onderdelen uitzoeken, vertellen hoeveel lampjes erin moeten en waar, en of we de bevestigingsboutjes moeten meespuiten. Zo kunnen we de mooi te maken trucks sneller op de weg krijgen, in het belang van de klanten. En zij hebben dan maar één aanspreekpunt.”

Bronk herstelt ook schades, maar richt bijvoorbeeld geen chassis. “Het gaat om bumpers, spatschermen, kisten die beschadigd raken, portieren, spiegelhuizen, van die dingen. Net als bij het spuiten, zijn klanten ook hier vaak heel precies. Dat zijn wij ook, maar dat heeft wel tot gevolg dat we soms wat langer werk hebben en dat er altijd afgerekend moet zijn alvorens de truck het pand hier weer verlaat.”

Barbatruck

Als gebruiker van Glasurit lakken, zegt Arjan Bronk baat te hebben bij het samenwerkingsverband Barbatruck. Met een aantal branchegenoten hebben de Glasurit-gebruikers een coöperatie gevormd van bedrijven die op diverse fronten met elkaar samenwerken, zoals op het gebied van inkoop en het uitwisselen van expertise. “Het heeft er hier toe geleid dat er soms wat druk van de ketel werd gehaald. Dus dat je een klant doorstuurt naar een collega. Zoals gezegd komen onze klanten van heinde en verre, ook binnen Nederland. Dus een enkele keer heb ik een klant ervan weten te overtuigen dat hij beter naar een bedrijf dichter in de buurt kan. Dat levert dan verbaasde reacties op, maar door het gewoon zo te spelen, helpt het betreffende collega-bedrijf jou in een later stadium weer aan een klant, en de klant die je weg geeft, is beter af. Sommigen zijn echt in staat om hun auto dagen stil te zetten om hier een spiegelkapje te laten spuiten. Dat mag, maar het is echt niet altijd nodig, zeg ik dan.”

Maar wat gebeurt er wanneer de ene klant zijn spuitbedrijf inwisselt voor dat van Bronk, of juist andersom? Daar reageert Arjan Bronk nuchter op. “Dat heb ik onlangs nog meegemaakt. Een klant vroeg mij offerte. Ik wist waar hij daarvoor zijn trucks liet spuiten bij een bekende collega van mij. Die heb ik uitgelegd dat zijn klant naar mij toe is gekomen. Uiteindelijk heb ik de nieuwe klant kunnen helpen, maar wel eerst nadat ik zeker heb gesteld, en zo kennen de mensen mij ook, dat ik geen klanten afpak van anderen. Dat heeft geen zin, en getuige de drukte hier nu, is dat ook helemaal niet nodig.” Maar dan heb je de klant, maar nog niet het dossier met kleurnummers wat je als spuiter nodig hebt om de klant optimaal te bedienen. “Ik doe er nooit moeilijk over. Ik geef die nummers gewoon. Ik bedoel: de klant wil bij jou laten spuiten, niet bij een ander. Als die ander de kleurnummers weigert af te staan, hoe moet het dan verder met de relatie? Dit wereldje van truckchauffeurs annex liefhebbers is heel klein, daar moet je altijd op rekenen.”

Corona

Arjan Bronk vertelt dat het werk in zijn bedrijf het afgelopen jaar goed is doorgelopen. “We hadden altijd een piek in de zomer vanwege het festival op het circuit van Assen. Die piek kwam nu natuurlijk niet. Daar stond tegenover, dat klanten gewoon bleven komen en we lekker konden doorwerken, met minder festival-stress.” Op de vraag welke truckshow het voornaamst is voor hem, zegt hij: Lopik. Dat is een kleine show, maar daar staan echt tientallen trucks die we als Team Bronk hebben gespoten.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2643 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *