Hyundai-brandstofcel in elektrische Iveco-bussen

Afgelopen maar kondigden Iveco en Hyundai een samenwerking aan. Maar veel meer dan een ‘Memorandum of Understanding’ was er toen nog niet. Inmiddels is er een concrete eerste stap. Hyundai levert de brandstofcel voor Iveco-bussen die via waterstof elektrisch rijden.

Met deze stap wordt duidelijk dat Iveco  in Hyundai een tweede partner heeft gevonden in de zoektocht naar samenwerking en naar expertise voor de nieuwe generatie trucks en bussen, die geen schadelijke gassen meer uitstoten. In 2019 kondigde Iveco de samenwerking met de Amerikaanse start-up Nikola. Daarmee werkt Iveco nu samen op het gebied van vrachtwagens. Het is dus goed denkbaar dat in ons deel van de wereld, Iveco en Hyundai ook nog componenten met elkaar gaan uitwisselen om bijvoorbeeld tot trucks te komen die via waterstof elektriciteit betrekken en die tot de hoogste gewichtscategorie behoren. In de lichtere klasse van zestien ton, heeft Hyundai al een eigen truck die elektrisch rijdt met een brandstofcel en die waterstoftanks achter de cabine heeft.

Wat de bussen betreft zegt Iveco dat het al aanvragen heeft voor levering van bussen die elektrisch rijden met behulp van een brandstofcel.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.