Honderd nieuwe huckepacktrailers voor Mammoet Ferry

Het Rotterdamse Mammoet Ferry schafte onlangs honderd Krone PorfiLiner trailers aan die zowel geschikt zijn voor ferryvervoer als voor intermodale huckepack-transporten landinwaarts.

Mammoet Ferry Transport werd eind 2019 overgenomen door logistiek dienstverlener Neele Vat. Daarmee kocht laatstgenoemde een gerenommeerde specialist met een staat van dienst van bijna 35 jaar in het ferryvervoer op het Verenigd Koninkrijk. “Uiteraard is ons netwerk breder en bedienen we ook tal van klanten in Duitsland, de Alpenlanden en in het noorden van Frankrijk”, zegt Group Managing Director Barry Kweekel die Mammoet Ferry Transport samen leidt met operationeel directeur Paul Kruisbergen.

Ierland

De vloot van Mammoet Ferry Transport omvat 550 trailers, maar als het aan de nieuw aangestelde directie onder leiding van Kweekel ligt, is dat nog niet voldoende. “Na de overname en de aanstelling van een nieuwe directie, zijn we een groeipad ingeslagen. Naast de bestemmingen op het Verenigd Koninkrijk, gaan we nu ook rechtstreeks naar Ierland. Op dit moment zijn dat al 25 trailers per week, met bestemming Dublin. De nu aangeschafte trailers betreffen zowel vervanging als uitbreiding. We verwachten voor het eind van het jaar een vlootomvang van 600 stuks te hebben.”

Merendeel Krone

Van die vloot bestaat het merendeel uit trailers van Krone. “We hebben sinds 2013 een relatie met Krone. Dat begon heel bescheiden met eerst eens tien, daarna weer eens twintig stuks. Inmiddels heeft het merk laten zien, dat hun trailers ook na zes, zeven jaar doen waar we ze voor gekocht hebben. Dat gaf ons het vertrouwen om met Krone verder te gaan”, zegt Paul Kruisbergen. De nieuwe trailers zijn geschikt voor huckepack-vervoer, hebben een schuifdak, staan op Krone-assen en zijn uitgerust met Krone Telematics. “Huckepack-vervoer is nieuw voor Mammoet Ferry Transport. We zijn in de afrondende fase om op diverse bestemmingen in Europa onze trailers op de trein te kunnen zetten. Dat scheelt in CO2-uitstoot.”

Telematica

“Telematica is heel belangrijk voor ons. Alle nieuwe trailers zijn daarom uitgerust met Krone Telematics. We koppelen de gegevens van de trailer aan onze systemen en op die manier ontstaat voor planning en directie het gewenste overzicht. Hiervoor is het systeem van Krone voldoende veelzijdig en dat is precies wat we zochten”, zegt operationeel directeur Paul Kruisbergen.  Kweekel en Kruisbergen zeggen dat hun bedrijf en dat van Neele-Vat al langere tijd klaar zijn voor Brexit. “We hebben hier alle software en douane-afhandelingsprogramma’s op orde. Verreweg de meeste trailers van ons gaan onbegeleid naar de overkant. We hebben vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, dus aan de andere kant staan onze mensen om de trailers weer aan te koppelen voor het laatste stuk naar de eindbestemming. Door met onbegeleide trailers te werken, voorkomen we kosten wanneer vertragingen zoals we de afgelopen tijd gezien hebben in Dover, zich onverhoopt voor doen. Daar profiteren onze klanten van.”

Mammoet Ferry Transport heeft 85 medewerkers, met vestigingen in Rotterdam, Zeebrugge (België), Duisburg (Duitsland), Ansfelden (Oostenrijk), Preston Brook en Cambuslang (UK).

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.