Gestuurde betonmixertrailer voor Boogert

Boogert Service uit Nieuwerkerk ontwikkelde en leverde recent de allereerste betonmixertrailer met drie gestuurde assen die bovendien elektronisch op afstand bedienbaar zijn. De trailer, waarvan het Floor-chassis (type FLO-17-30E2) werd geleverd door Pacton Trailers uit Ommen. Eigenaar Ton Boogert: “Hiermee kun je elk bochtje nemen.”

Met drie gestuurde assen die ook nog op afstand apart te bedienen zijn, ben je met deze trailer flexibeler dan een gestuurde, vijf-assige mixerauto, zegt Ton Boogert van Boogert Service uit Nieuwerkerk. Zijn bedrijf richt zich sinds 1993 als specialist op de verkoop, service en onderhoud van betonmixers, mixerpompen, betonpompen en dickstoffpompen. Boogert is officieel importeur en keuringsbedrijf in Nederland en België voor Schwing-Stetter.

“We bouwen al 30 jaar betonmixers en betonmixertrailers. Momenteel zo’n 15 trailers per jaar en zeker 85 vaste auto’s jaarlijks. De trailers zijn conventioneel drie-assig, waarvan as één en drie gestuurd zijn; stangengestuurd of hydraulisch gestuurd.”

Elektronische besturing

“Ik kwam op het idee voor een drie-assig gestuurde trailer met elektronische besturing toen ik een vergelijkbare trailer zag voor de agrarische markt. Toen dacht ik dat het voor onze markt ook een goede oplossing zou zijn. Krapper bemeten leverlocaties dan in de betonmarkt zijn er bijna niet. Er wordt, ook in het kader van inbreiding in binnensteden, renovatie en herwaardering van gebouwfuncties,  op steeds kleinere ‘postzegels’ gebouwd. Een betonmixerchauffeur staat dagelijks voor de grootste uitdagingen”, vertelt Boogert.

Medio september 2021 werd de eerste betonmixertrailer met elektronische assenbesturing door Boogert Service afgeleverd aan Patrick van den Hoeven Transport en Opslag te Woerden, die onder meer verschillende betoncentrales als klant heeft.

Boogert: “Voor de betonmixermarkt is dit een heel bijzondere trailer. Weliswaar vergt deze uiterst manoeuvreerbare trailer een extra investering van zo’n 25.000 euro; men krijgt er zeker iets voor terug,” aldus Boogert. “Met dit nieuwe trailerconcept, waarvan het chassis wordt uitgevoerd door Pacton Trailers uit Ommen, kan men een betere service bieden op locatie, de bestrating blijft onaangetast, er is minder kracht nodig om een bocht te nemen en de chauffeur rijdt en manoeuvreert veel comfortabeler.”

Wendbaarste concept

Boogert (58 jaar) werkt met zijn zoon Marc en 11 medewerkers ‘zes dagen per week’ aan de belevering van klanten in de betonmarkt. De betonmixers worden in eigen werkplaats opgebouwd naar wens van elke klant. De chassis voor de betonmixertrailers worden door Boogert Service sinds jaar en dag bij Pacton besteld. “Normaal gesproken met vijf tegelijk voor de traditionele uitvoering,” zegt Boogert. Deze nieuwe, wendbare uitvoering is echter uniek en geheel nieuw in de markt. “Ik verwacht dat specifieke klanten er de voordelen van gaan zien en benutten.”

Volgens Boogert is er inmiddels meer interesse in ´het wendbaarste concept´ voor betonmixers. “Het betreft nu nog een nichemarkt, maar het kon wel eens een grote vlucht nemen de komende jaren. De betonmixermarkt is de laatste jaren sowieso sterk in ontwikkeling, ook voor wat betreft bijvoorbeeld elektrische aandrijving.”

Aangepast chassis

De lengte van het door Pacton geleverde Floor-chassis is ruim 9,5 meter, met een koppelingsdruk van 17 ton en een asdruk totaal van 30 ton. Er zijn 12 stalen velgen van 22.5 x 8.25 (naafcentrering) met Goodyear banden 275/70 R 22.5. Voor het asstel bevindt zich aluminium zijafscherming, volgens EG-voorschrift. Er is aluminium tranenplaat boven de assen gerealiseerd, tussen de chassisbalken, in verband met het reinigen. De trailer biedt voorts Willy Vogel centrale smering, een accupakket en uitgebreide led-verlichting.

Het nieuwe, maximaal bestuurbare concept vergde een aangepast stuursysteem én chassis; de ontwikkeling van de nieuwe betonmixertrailer begon al bij de tekenkamer, aldus sales engineer Martin Kosse van Pacton. “Dezelfde 15 kuub mixer van Schwing Stetter wordt er door Boogert Service opgebouwd, maar het Floor-chassis is duidelijk anders, alleen al voor wat betreft de layout. “We bouwen veel chassis voor betonmixers, normaliter met as 1 en 3 gestuurd, het ´normale´ concept voor deze voertuigen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.