Elektrische Scania met GVW van 64 ton in Zweden onderweg

Een elektrische truck met een GVW van 64 ton is onlangs afgeleverd aan chemieleverancier Wibax en gaat rijden in het noorden van Zweden. De 3-assige vol-elektrische trekker draagt volgens Scania bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van Wibax en is opnieuw een voorbeeld van Scania dat innoveert in nauwe samenwerking met een klant.

Geëlektrificeerd zwaar transport is al aan de gang, zegt Scania. Dat laat de truckbouwer met zijn klant Wibax zien met dit nieuwe voertuig dat uitsluitend op elektriciteit rijdt. De elektrische truck heeft een totaalgewicht van 64 ton, inclusief lading en trailer, en zal rijden op de wegen tussen de steden Piteå en Skellefteå in Noord-Zweden, een afstand van 80 kilometer enkele reis.

Scania 25P

De prestaties en het laadvermogen van het voertuig zijn mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van een aanzienlijk sterkere elektrische motor. In het kader van een partnership op lange termijn zullen Scania en Wibax samenwerken om het gebruik van het voertuig in de loop van de tijd te optimaliseren, onder meer wat betreft het opladen, de levensduur van de batterij en de routeplanning. Dit zal Wibax ook waardevolle inzichten verschaffen bij de voorbereidingen om in de toekomst extra elektrische voertuigen aan hun vloot toe te voegen, aldus Scania, dat aan Wibax een drie-assige trekkervariant leverde van de 25P.

Klimaatverandering voorkomen

Voor Wibax is de elektrische Scania-truck een manier om de gevolgen van zijn activiteiten voor het klimaat te beperken. “We hebben ons uiterste best gedaan om duurzaam te zijn sinds de oprichting van het bedrijf in 1986, en aangezien we transporten als onze grootste milieu-impact hebben geïdentificeerd, is deze elektrische truck een grote stap om ervoor te zorgen dat we onze activiteiten kunnen voortzetten met het klimaat in gedachten. Tijdens de levensduur van deze truck zal Wibax de CO2-uitstoot met maar liefst 1.400 ton verminderen, waardoor het een echte game-changer is”, zegt Jonas Wiklund, CEO van de Wibax Group.

Eerste 64 tonner

Scania en Wibax hebben een nauwe samenwerking om deze geëlektrificeerde oplossing mogelijk te maken. “Dit is de eerste volledig elektrische 64-tonner die we bij klanten op de weg zetten. Stap voor stap laten we zien dat elektrische oplossingen heel snel en voor in principe alle segmenten mogelijk zijn”, zegt Fredrik Allard, hoofd E-mobility bij Scania.

Infrastructuur

De voortdurende en snelle ontwikkeling legt volgens Scania nog meer nadruk op de behoefte aan infrastructuur en groene stroom, ook buiten de stedelijke gebieden. Er worden stappen gezet, maar er is meer snelheid nodig. In dit geval is het energiebedrijf Skellefteå Kraft erbij betrokken en levert het de oplaadinfrastructuur.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.