Elektrische koeling op eSprinter

Koelmachinespecialist Thermo King werkt samen met Mercedes-Benz door een volledig elektrische koelmachine te leveren op de eveneens volledig elektrische Sprinter, die speciaal geschikt is gemaakt voor het vervoer van medicijnen en vaccins.

Het prototype van de Mercedes-Benz eSprinter Pharma is uitgerust met een volledig elektrische E-200-koelunit en de nieuwe lithium-ion accu van Thermo King. De E-200 en de allernieuwste lithium-ionaccu bieden samen onafhankelijk en consistent vermogen, waardoor volgens Thermo King gegarandeerd wordt dat de cold chain ononderbroken blijft, zelfs als de bestuurder het voertuig stopt om iets te leveren of te pauzeren. Dit is vooral belangrijk als het gaat om het handhaven van een geregelde en onaangetaste temperatuur in de laadruimte, wat cruciaal is voor de kwaliteit, integriteit en doeltreffendheid van vervoerde geneesmiddelen en medicijnen.

“Door de samenwerking tussen Thermo King en Mercedes-Benz AG, gericht op het ontwikkelen van een volledig elektrisch voertuig voor de bezorging van geneesmiddelen, zullen onze klanten kunnen profiteren van de beste combinatie van distributie- en koeltechnologieën”, aldus Thermo King. “Elektrificatie van de transportindustrie is een trend die de geluidsoverlast en emissievervuiling in steden en stedelijke gebieden aanpakt. Bij Thermo King willen we kijken wat er binnen onze industrie mogelijk is. We werken samen met Mercedes-Benz Vans aan de eSprinter Pharma, en ontwikkelen een lokaal emissievrij gekoeld transportmiddel waarmee de levenskwaliteit op een duurzame manier wordt verbeterd,” aldus Thermo King.

Farmaceutische industrie

“Zowel duurzaamheid als milieubescherming wordt belangrijker voor onze klanten, die met steeds meer uitdagingen te maken krijgen wat betreft leveringen in de binnenstad,” aldus Matthias Brzenczek, industriemanager Pharma bij Mercedes. “Met de eSprinter Pharma willen we een duurzame, elektrisch aangedreven bestelwagen aanbieden die specifiek gebouwd is om aan de behoeften van de farmaceutische industrie te voldoen. We hebben oplossingen die gebruikmaken van onafhankelijke aanvullende accu’s of passieve koelmethodes van begin af aan vermeden. We willen dat onze klanten kunnen rekenen op een actief en efficiënt koel- en verwarmingssysteem in de laadruimte.”

Het prototype heeft de eerste reeks testen goed doorstaan. In vier weken tijd heeft de eSprinter meer dan tweeduizend kilometer gereden, waarbij de temperatuur van de laadruimte steeds tussen de 15 en 25 graden Celsius werd gehouden. De geneesmiddelen werden tijdens deze proefperiode steeds met succes bij apotheken in en rond de stad afgeleverd. Eind 2020 en begin 2021 staan de volgende testen gepland.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *