Eerste vol-elektrische auto-transporter

In Zwitserland gaat de eerste vol-elektrische auto-transporter de weg op. Hij is door Futuricum ontwikkeld samen met autovervoerder Galliker en trailerfabrikant Kässbohrer.

De nieuwe combinatie werd gebouwd op basis van een Volvo-FM-chassis. Futuricum experimenteerde al eerder met elektrische aandrijvingen in Volvo’s, reden voor de Zweden om een meerderheidsaandeel in Futuricum te nemen. De nieuwe elektrische autotransporter zal dagelijks ritten uitvoeren tot 450 kilometer. Daartoe beschikt de transporter over vier accupakketten met een totale capaciteit van 900 Kwh. Het totale vermogen van de motoren bedraagt 680 pk. Gedurende de nacht worden de batterijen weer opgeladen. Ook is het mogelijk om bij een snellader van 350 kW, in een uur en drie kwartier weer 80% van de actieradius geladen te krijgen. Vanwege de batterijpakketten is de autotransporter leeg naar verluidt zo’n vijf ton zwaarder dan een vergelijlkbare dieselvariant.

Galliker wil zijn klanten de mogelijk bieden om elektrische auto’s af te komen leveren met een combinatie die zelf ook zero-emissie is. Het Zwitserse bedrijf telt circa 200 autotransporters.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.