Eerste elektrische Scania voor Jumbo

Onlangs werd in Veghel bij Jumbo een nieuwe Scania 25P bakwagen afgeleverd die in het verzorgingsgebied Arnhem, Nijmegen en Den Bosch ingezet gaat worden in de binnenstedelijke distributie. Jumbo heeft met eerdere voertuigen van dit type de nodige ervaring opgedaan met elektrificatie en gelooft in de inzet ervan.

Volgens vlootmanager Wilko Maas was de ingebruikname van de nieuwe Scania BEV een logische stap. “Bij Jumbo zetten we continu stappen om verder te verduurzamen. Ook tijdens het transport willen we het energieverbruik en de emissies zoveel mogelijk beperken. Bijvoorbeeld door onze vrachtwagens efficiënter te beladen en onze routes slimmer in te plannen. We investeren ook volop in de verduurzaming van ons wagenpark. Zo maken we steeds meer gebruik van hybride en elektrische vracht- en bezorgwagens.”

Opbouw

De Scania 25P BEV (Battery Electric Vehicle) bakwagen heeft een koelopbouw van Burgers Carrosserie (die we ook kennen van de Double Deck trailers, bakwagens en speciale gesloten opbouwen, zoals deze) met een, eveneens, volledig elektrische koelmachine. Deze wordt via een E-PTO elektrisch aangedreven vanuit de batterijen van het voertuig.

De opbouw kent meerdere koelzones. Dat wordt mogelijk gemaakt door de drie compartimenten door middel van in de lengte verplaatsbare, opklapbare schotten. Dat verhoogt de efficiency en maakt het voertuig extra flexibel.  De opbouw is voorzien van RVS spatschermen en doorbouw, geheel in kleur meegespoten.

De laadbak is voorzien van 4-delige achterdeuren, zodat bij laden en lossen van enkele rolcontainers minder koelverlies plaatsvindt. Verder is de auto voorzien van een drie tons PIEK-uitgevoerde laadklep voorzien van alle toebehoren. “Daarnaast is het voertuig ook extra stil, een mooie bijkomstigheid bij het bevoorraden van winkels in binnensteden en woonwijken”, aldus Wilko MAas. De nieuwe Scania wordt gestationeerd op het DC te Veghel. Daar wordt ook gebruikt gemaakt van de aanwezige laadinfrastructuur.

Zero-emissiezones

In het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek starten in 2025 zo’n 30 steden met een zero-emissie zone in de binnenstad. Dat betekent dat ook de trucks in de logistieke flow van Jumbo hiermee rekening moeten houden. “In de komende jaren zullen wij stapsgewijs voertuigen gaan vervangen voor elektrische exemplaren of hybride trucks,” voegt Wilko Maas toe. “Wij zien duidelijk ook nog steeds een rol weggelegd voor hybride trucks voor trajecten die niet snel door een BEV kunnen worden bediend. Bij een moderne Scania hybride truck kan je eerst rijden op de Euro 6 scr-only motor en eenvoudig via geofencing instellen in welk gebied de truck elektrisch moet rijden.”

Chauffeurs

De elektrische voertuigen betekenen ook voor de chauffeurs een omschakeling. “Wij hebben al ervaring met elektrisch en hybride rijden, dus onze chauffeurs weten wat ze kunnen verwachten. Wanneer iemand eenmaal elektrisch heeft gereden wil hij of zij eigenlijk niet meer terug naar een dieseltruck.”

De nieuwe Scania BEV gaat zeven dagen per week in meerdere shifts per dag rijden. Hiervoor krijgen meerdere chauffeurs een instructie voor de nieuwe truck. Naast het laden per stekker kan de chauffeur ook energie terugwinnen door tijdens remacties de batterijen bij te laden, net zoals een moderne Formule 1 auto. “Dit vraagt een iets aangepaste rijstijl van de chauffeur en die krijgt daarvoor uiteraard van Scania een goede training om het maximale uit het voertuig te halen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.