Eerste DAF XD Electric is voor Van Geffen

Voor het bevoorraden van supermarkten zet transportbedrijf A.G. van Geffen B.V. uit Hedel als een van de eerste in Nederland een DAF XD 310 FT Electric in. De volledig elektrische trekker is voorzien van de nieuwste generatie aandrijflijn van Paccar die in september dit jaar zijn debuut beleefde op de IAA in Hannover. DAF-dealer Truckland draagt zorg voor de levering.

Al geruime tijd zat bij Van Geffen de inzet van een elektrische truck voor de supermarktdistributie in de pen. Binnen een project dat in aanmerking komt voor DKTI-transport subsidie ontstond ruimte voor deze duurzame investering. Het transportbedrijf heeft bewust gewacht op de komst van de DAF XD Electric. Directeur-eigenaar Arjan van Geffen: “We hebben gewacht vanwege de grote actieradius op een acculading tot 500 km of zelfs meer, want die hebben we hard nodig. Daarnaast hebben wij al jaren een binding met DAF en Truckland. Het vertrouwen in het merk en de service is groot.” Dat laatste blijkt ook wel uit de reeks orders die het transportbedrijf recentelijk heeft geplaatst. De DAF XD Electric maakt deel uit van 11 New Generation DAF-modellen op een wagenpark van 40 voertuigen. Van de nieuwe generatie DAF-trekkers heeft Van Geffen vier XG’s, vier XF’s en twee XD’s besteld en recent de laatste aanwinst: de DAF XD 310 FT Electric.

Supermarktdistributie

A.G. van  Geffen B.V. is gespecialiseerd in supermarktdistributie. De nieuwe DAF XD 310 FT Electric zal meedraaien in de bevoorrading van de winkels. Van Geffen: “De laadinfra zijn we nu aan het inregelen. Het opladen zal deels bij onze klanten plaatsvinden. We bekijken hoe dat zo efficiënt mogelijk kan. Ons doel is inzet van de XD Electric gedurende 18 tot 20 uur per dag in twee shifts. 280 tot 300 km maken we per shift. De praktijk zal moeten uitwijzen wat handig is qua opladen en of ook snelladen nodig is.”

Op korte termijn start de opleiding voor de chauffeurs vertelt Van Geffen. Het accent ligt op energiemanagement om optimaal gebruik te maken van de actieradius. “Onze praktijkervaringen delen we met DAF. We zijn sowieso al jaren nauw betrokken bij het uittesten van nieuwe voertuigen. We hebben ook gereden met gecamoufleerde testexemplaren van de nieuwe XF. We hebben het volste vertrouwen dat deze elektrische trekker in de praktijk de beloofde prestaties zal waarmaken.”

De DAF XD 310 FT Electric is voorzien van een Sleeper High Cab. De Paccar EX-D2 elektromotor levert 310 kW. Transportbedrijf A.G. van Geffen heeft gekozen voor het maximale aantal van vijf geschakelde accu’s met een totale capaciteit van 525 kWh. Daarmee is een bereik tot 500 km mogelijk en bij optimale voertuig- en oplaadplanning kan de truck tot duizend kilometer per dag afleggen, belooft DAF.

 Fotobijschrift: Hans van den Boom (DAF Nederland), Arjan van Geffen (A.G. van Geffen B.V.), Klaas Hobo (Truckland) en Lucas Willems (DAF Nederland) heffen het glas op de nieuwe DAF XD Electric.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3520 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *