Eerste 50 tons elektrische truck in regio Rotterdam

Een samenwerkingsverband van vier transportondernemers heeft een nieuwe elektrische Emoss trekker in gebruik genomen met een toegestaan GVW van 50 ton. Betrokkenen spreken van een mijlpaal binnen het Nederlandse klimaatakkoord, waarbij in 2025 de eerste zero emissie zones voor goederenvervoer in de Nederlandse binnensteden worden ingesteld.

De vrachtwagen is een initiatief van Breytner en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een samenwerkingsverband tussen verschillende partijen maakte de realisatie mogelijk. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven door H.N. Post en Den Hartogh.

De deelnemende bedrijven rijden elk minimaal een dag in de week met deze ene truck, waarvan de planning is ondergebracht bij H.N Post. De meeste deelnemende bedrijven beschikken over oplaadapparatuur. Daarbij maakt supermarktbedrijf Plus gebruik van mobiele snelladers. Het is de bedoeling dat de truck ’s nachts telkens aan de stekker gaat op dezelfde locatie.  Partijen maken er geen geheim van dat zo’n truck niet al te goedkoop is, en dat samenwerking de investering haalbaarder maakt.

Elektrische kraan

Tot op heden waren actieradius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van Breytner en H.N. Post & Zonen is door Emoss ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker, zeggen de partijen.  Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker volgens de deelnemers aan het project geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.

Er zullen stenen vervoerd worden voor de gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor Plus en containervervoer door H.N Post en tankcontainers door Den Hartogh. Bijgaand filmpje geeft de nodige uitleg.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *