DAF pakt uit met nieuwe truckgeneratie

DAF heeft na zeven jaren van ontwikkeling, waarbij we met name het afgelopen jaar veel gecamoufleerde prototypes hebben zien rijden, vandaag de nieuwe truckgeneratie onthuld. Het gaat om een nieuwe XF en om twee nieuwe topmodellen, XG en XG+. DAF maakte van de gelegenheid gebruik om veel meer veiligheidssystemen te introduceren en ook aandrijflijnen te optimaliseren. De kleinere CF blijft vooralsnog onveranderd.

DAF heeft heel goed naar nieuwe Europese wetgeving op het gebied van cabines gekeken. Die bepaalt dat cabines wat langer mogen zijn dan voorheen, mits de extra lengte de stroomlijn ten goede komt. Het gevolg is een wat langere, ietwat wigvormige cabine die de chauffeur meer ruimte zou moeten bieden. Omdat niet iedereen zo’n hele grote cabine nodig heeft, komt DAF ook met een nieuwe XF. Daarvan is het kenmerk dat de cabinevloer ten opzichte van de huidige met 7,5 centimeter is verlaagd. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit de meest verkochte versie.

XG en XG+

Kenmerk van de grotere XG-cabine is de vlakke vloer. Veel chauffeurs waarderen dit, maar DAF deed er nooit aan mee. Net als de meeste merken, handhaafde iets van een motortunnel. Gebleken is dat de Scania S-cabine, met zijn vlakke vloer, een succes bleek op de Europese markt. Door hier de grotere lengte aan toe te voegen en door te zorgen voor een inwendige hoogte van twee meter, wil DAF het verschil maken. De XG+ is nog weer wat hoger en is in feite de opvolger van de DAF XF Super Space Cab. Het verschil is een ander dak.

Camera’s of spiegels

DAF wordt de tweede fabrikant die in plaats van spiegels, een camerasysteem kan leveren. We zagen de afgelopen tijd al tal van prototypes in ons land rond rijden met zo’n systeem. DAF gaat echter een stapje verder dan Mercedes, door ook een camera-alternatief voor de frontzichtspiegel aan te bieden. De klant heeft de keuze en dat is de verstandigste houding voor deze fabrikant. De camera’s van DAF zijn bovendien elektrisch inklapbaar. Kenmerk van de nieuwe DAF-cabines is verder een volledig digitaal dashboard. DAF is de laatste fabrikant in Europa die hierop overschakelt. Het biedt veel meer mogelijkheden om de chauffeur optimaal te informeren. De nieuwe trucks van DAF kunnen over the air een update voor de elektronica ontvangen en nieuw voor het merk is het AEBS3 noodremsysteem dat tot stilstand een noodstop kan maken.

Onderhuids

DAF maakt van de gelegenheid gebruik door ook de aandrijflijnen aan te pakken. De laatste keer gebeurde dit in 2017. De bekende elf en dertien liter motoren kregen een nieuwe cilinderkop, zuigers en bussen en nieuwe injectoren. Daardoor zijn hogere verbrandingsdrukken mogelijk. Verder worden er nieuwe turbo’s, compressoren, oliepompen en dynamo’s toegepast bij de nieuwe generatie. Ook is er een nieuwe nabehandeling van de uitlaatgassen waardoor de afstand die de gassen moeten afleggen verkort is. Dit hele plaatje is volgens DAF goed voor 2,8% van de brandstofbesparing. Nieuwe achterassen met een lager olieniveau, nieuwe lagers voor de pignons en nieuwe remklauwen zorgen volgens DAF voor een verdere reductie van wrijving. Samen met de nieuwe PPC met nieuwe EcoRoll functies en een Preview Downhill Cruise Control zorgt het hele pakket van stroomlijn, techniek en slimme elektronica volgens DAF voor een verdere 10% reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2. Daarvan komt tweederde van de besparing voor rekening van de verbeterde stroomlijn. De nieuwe motoren leveren 50 tot 100 Nm meer koppel in de hoogste versnelling. Het topmodel blijft de 530, maar deze levert voortaan 2700 Nm in de hoogste gang.

Leverbaar

DAF introduceert de nieuwe modellen op een moment waarop het noodgedwongen 2000 trucks heeft geparkeerd op het terrein van De Rooy in Son. Deze trucks kunnen niet afgeleverd worden vanwege het wereldwijde tekort aan  computerchips. Het gaat specifiek om chips nodig voor regeling van de versnellingsbak. Toch verwacht DAF dat de productie van de nieuwe XF, XG en XG+ in oktober van dit jaar kan aanvangen. De verkopen starten per direct.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.