DAF gaat elektromotoren en accu’s zelf bouwen

In navolging van de concurrentie bouwt ook DAF een eigen fabriek voor de bouw van cruciale componenten voor elektrische trucks. Dat meldt het Eindhovens Dagblad.

Met de nieuwe productielijn maakt DAF Trucks het mogelijk om op jaarbasis 2500 elektrische trucks te bouwen. Tot nu toe betrekt DAF de benodigde componenten van stadsgenoot VDL, dat ze inbouwt bij bussen. Maar DAF verwacht dat de vraag naar elektrische trucks dusdanig zal toenemen, dat het de productie zelf ter hand moet nemen.

Volgend jaar

Al in de loop van volgend jaar verwacht DAF dat de eerste nieuwe aandrijflijnen uit de nieuwe fabriek zullen komen. Het contract met VDL loopt binnenkort af. DAF biedt op dit moment de DAF LF en CF aan als elektrische truck. Afgelopen jaar werden die voorzien van een nieuw type batterij, waardoor de actieradius verdubbeld werd. Van de nieuwe generatie XF, XG en XG+ heeft DAF nog geen (batterij) elektrische variant.  

Andere merken

DAF Trucks sluit met deze werkwijze aan bij zijn voornaamste concurrenten. In oktober startte Mercedes-Benz de productie van de nieuwe eActros, terwijl Scania druk is met de bouw van een soortgelijke fabriek als DAF, op het eigen terrein in Södertälje. Volvo legt de laatste hand aan de elektrische FH en FMX en Renault kan in de klasse van 3,5 tot 19 ton nu een elektrische truck aanbieden. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.