DAF CF Electric van VSDV rijdt voor Lidl
Vervoerder Van Straalen De Vries (VSDV) zet een elektrisch aangedreven DAF CF Electric in voor het bevoorraden van supermarkten van Lidl. Specifiek wordt deze ingezet voor bevoorrading van de Lidl in Almere, een filiaal dat 100% CO2-neutraal zou zijn.
“We wilden een elektrisch aangedreven trekker die af fabriek wordt geleverd”, vertelt Ruud Metten, Manager Logistieke Inkoop & Innovaties Lidl Nederland. “In samenspraak met onze transporteur van Straalen de Vries zijn wij uitgekomen bij de DAF CF Electric. We hechten grote waarde aan betrouwbaarheid en die is naar ons idee met een OEM-truck het beste gegarandeerd.” De DAF CF Electric die wordt ingezet is alweer de derde generatie van het in 2018 gelanceerde model, dat inmiddels in de praktijk zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. Behalve de trekker, is ook de trailer 100 procent elektrisch, iets wat nu nog redelijk uniek is in de wereld van gekoeld transport.
Lidl Zero Almere Oosterwold
“Lidl Zero Almere Oosterwold wekt voor 100% eigen energie op dankzij 1.566 zonnepanelen op het dak. De overgebleven CO2-uitstoot van het gebouw wordt daarnaast gecompenseerd. De keuze voor een 100% elektrische DAF CF Electric past in dit project. Het volledig elektrische transport is mede mogelijk dankzij een DKTI-subsidie voor duurzaam transport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.”
“Elektrisch vervoer in winkel- en supermarktdistributie is de toekomst”, stelt Rober van Straalen, algemeen directeur bij van Straalen de Vries Transport B.V. “Negentien Nederlandse steden hebben de ambitie om in 2025 emissievrije zones in te voeren en de verwachting is dat dit aantal zal toenemen. Wij investeren daarom al jaren in duurzaam transport, met name naar de binnenstad van Amsterdam. De inzet van de DAF CF Electric met de THT New Cool trailer is economisch mogelijk dankzij de subsidie en doordat alle betrokken partijen zich inspannen voor innovatie in distributie.”
Rijbereik en oplaadmanagement
De DAF CF Electric heeft in de praktijk een rijbereik van gemiddeld 200 km. Van Straalen: “Voor de planning levert het tussen de ritten door opladen extra denkwerk op. We hebben ervoor gekozen om te gaan snelladen om de stilstand zo kort mogelijk te houden. Bij het filiaal van Lidl is straks een 300 kW snellader beschikbaar. De trailer heeft eigen stroomvoorziening van een batterij voor de koel- en vriesunits. Na 1,5 uur zit die op 40% lading. Als onderweg dit percentage wordt bereikt dan start het bijladen via extra regeneratie door de de trailer energie-as. In dat geval ontstaat extra rolweerstand voor de trekker, waardoor de actieradius korter wordt. Het zijn factoren waar chauffeur en planning rekening mee moeten houden. Het is een heel nieuwe manier van transport, waarmee we meer en meer vertrouwd zullen raken.”
Aftersales
Dealer Truckland en DAF Trucks N.V. zijn nauw betrokken bij dit project. Fleetsalesmanager E-Trucks Rob Luijkx bij DAF begrijpt de keuze van van Straalen De Vries en Lidl voor de DAF CF Electric als geen ander. “Het is heel belangrijk dat met name de aftersales goed voor elkaar is. Elke DAF dealer die met E-trucks te maken krijgt, is volledig getraind in de techniek. Bovendien is de uptime van het voertuig gemaximaliseerd doordat onderdelen direct geleverd kunnen worden, mocht dat ooit nodig zijn. Voor distributiewerk is dat essentieel.”
Op dit moment zijn in Nederland een vijftiental DAF CF Electric trucks in bedrijf zowel als trekker als als bakwagen. DAF signaleert toenemende belangstelling van met name bedrijven in stadsdistributie voor elektrische trucks.