Brandstofcel Hyundai in Iveco Daily

Op de IAA bleek dat Iveco en Hyundai al druk aan het samenwerken zijn. Zo wordt de brandstofcel van Hyundai ingebouwd in een Iveco Daily.

Eerder dit jaar in maart tekenden beide fabrikanten een memorandum of understanding om intensief te gaan samenwerken. Begin juli bleek vervolgens dat de brandstofcel-techniek van Hyundai zou worden ingebouwd in een busmodel van Iveco. Op de IAA werd een Daily bestelauto onthuld van Iveco met brandstofcel-techniek van Hyundai.

Het e-Daily FCEV prototype is uitgerust met een 90 kW brandstofcelsysteem en een elektromotor van 140 kW. Er zijn zes tanks gemonteerd die in totaal 12 kg waterstof kunnen meenemen. Er is getest met een Daily met 7,2 ton GVW, met een bereik van 350 km en met drie ton laadvermogen.  Deze Daily kan binnen een kwartier die 12 kg waterstof tanken. Deze Daily is bedoeld voor distributiewerk over langere afstanden en met wat hogere laadgewichten. Mogelijke data van marktintroductie zijn nog niet gecommuniceerd.

Samenwerkingsvormen

Beide partijen zeggen andere samenwerkingsvormen te bestuderen. Er wordt gedacht aan het verkopen van elkaars voertuigen in uiteenlopende regio’s in de wereld en aan het gezamenlijk ontwikkelen van autonome techniek en connectiviteit. Verder bekijkt Hyundai of het motoren van Fiat Power Train in eigen vrachtwagens kan inbouwen.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.