Omdat tientallen gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren voor vrachtauto’s en bestelbussen zoeken bedrijven naar andere oplossingen voor stadsdistributie. ALD Automotive speelt hierop in door de vloot uit te breiden met e-cargobikes van de merken Citkar, Sunrider, Fulpra en Goupil.

Het betreft elektrisch aangedreven fietsen, scooters of mini-trucks met een laadruimte voor pakketten, gereedschap of voorraadonderdelen. De voertuigen zijn emissieloos en zodanig compact dat zij geen parkeerplekken in beslag nemen of straten blokkeren bij laden en lossen.

ALD biedt de e-cargovoertuigen aan via een flexibel leasecontract vanaf één maand om te ervaren hoe het in de praktijk werkt. Eventueel kunnen meerdere typen voertuigen tegelijk geleast worden, om zo goed de vergelijking te kunnen maken.

Pilot

Om ervaring op te doen met deze lichte elektrische voertuigen startte ALD begin 2022 een pilot bij telecomprovider Circet met de e-cargobikes van Citkar. Sven van der Pluijm van Circet: “Medewerkers die met e-cargo bikes werken, vinden het gebruik heel prettig. Om een voorbeeld te geven; parkeren is nooit meer een probleem en ze kunnen vaak sneller van A naar B omdat ze op de fiets files vermijden. Een van de opvallendste inzichten die we hebben gekregen, is dat we dankzij de inzet van LEFV-oplossingen een heel nieuw arbeidsmarktpotentieel hebben kunnen aanboren. Ook medewerkers die niet in het bezit zijn van een rijbewijs B, mogen e-cargo bikes zoals die van Citkar besturen.”

Namens ALD zegt Jelle Oosterhoff: “De overstap van een traditionele dieselbus naar een e-cargo fiets of scooter kan voor berijders erg groot zijn. Juist daarom bieden we de mogelijkheid van korte looptijden aan, om het in de praktijk uit te proberen. Zo ontdek je welk voertuig het best bij de bedrijfsvoering past: een Fulpra vanwege zijn grote laadvermogen, of de Sunrider, die onafhankelijk is van laadvoorzieningen dankzij zonne-energie. Samen met klanten kijken we naar de beste last mile-oplossingen. Daarnaast brengen we natuurlijk ook de CO2-impact en kosten in kaart.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties