bekeken: 421 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Broshuis bekort levertijden

DOMEIN: Carrosserie

Geplaatst op: 14 december 2018, 10:32

Leestijd: 2 minuten

Bij trailerfabrikant Broshuis is een nieuwe productiehal in gebruik genomen waar plaatwerk volautomatisch wordt verwerkt tot de benodigde onderdelen voor de trailerbouw. Verregaande automatisering van de productie moet leiden tot kortere doorlooptijden, meer flexibiliteit en een nog hogere en constante kwaliteit van de eindproducten.

Broshuis verwerkt in de nieuwe hal plaatwerk van maximaal drie bij anderhalve meter met een dikte tot 25 millimeter tot uiteenlopende onderdelen voor hun eindproducten. Tot voor kort werden betreffende onderdelen kant en klaar ingekocht bij toeleveranciers. Volgens procesingenieur Melanie van Beek wordt de doorlooptijd van deze onderdelen nu bekort van drie weken tot maximaal vier uur. “Zo ver zijn we overigens nog niet. Op dit moment zitten we op ongeveer een dag.”

broshuishal7-2lrZe legt uit dat de capaciteit van de nieuwe machines en het productieproces in de nieuwe hal tot 80 procent worden ingepland. “Op die manier ontstaat geen overbelasting en kan een spoedklus, van welke aard dan ook, er altijd even tussendoor.”

Ze geeft het voorbeeld van een kopschot dat niet aan de gewenste eisen voldoet. “Hierdoor zou de levering van een trailer veel vertraging oplopen. Nu kunnen we zulke calamiteiten razendsnel opvangen met behoud van kwaliteit. Dat is beter voor onszelf en voor de klant.”

3D tekeningen

In de nieuwe hal zijn de machines al aan het werk. Intussen worden nog duizenden tekeningen ingevoerd in het systeem, die een snelle, vlekkeloze en kwalitatief hoogstaande en constante productie moeten verwezenlijken. “Daar zitten ook nog enkele oudere 2D tekeningen in”, zegt Van Beek. “Die moeten naar 3D omgezet worden en dan ingevoerd.”

Tijdens ons bezoek werd de dagelijkse levering met staalplaten gelost. Er is een magazijn ingericht waar met behulp van een ERP-programma altijd voldoende aanvoer is van plaatstaal om de fabriek draaiende te houden.

Behandelingen

In de hal gebeurt het op maat snijden met behulp van de nieuwste lasersnijders. Diverse materialen worden gezet door middel van drie enorme kantbanken. Alles is voorzien van de modernste software. Samen met een zogeheten 3D buislaser vormen al deze machines het hart van de productie. Broshuis kan met die buislaser stalen buizen, UNP’s en kokers tot vijftien meter lang bewerken en is daarmee naar eigen zeggen uniek.

Er wordt met moderne software gewerkt, zodat altijd duidelijk is welk onderdeel waarvoor is en uit welke plaat het gesneden wordt. Elk onderdeel wordt gemerkt.

Groei

Broshuis gaat het voor de wind, het bedrijf wil groeien van 65 miljoen omzet naar 100 miljoen. Insourcen is het toverwoord bij tal van succesvolle bedrijven op dit moment. Door zelf toegevoegde waarde te leveren verlaagt de doorlooptijd en verbeteren de marge, de kwaliteit en de klanttevredenheid. “Het wil niet zeggen dat wij onze toeleveranciers uitsluiten, integendeel. We blijven ze wellicht voor andere producten en of diensten nodig hebben, is de verwachting”, zegt van Beek.

De fabriekshal, waar niet meer dan tien, twaalf man personeel nodig is, werd in de relatief korte tijd van zestien maanden gerealiseerd. Er werd een apart bedrijf voor opgericht, Broshuis Parts Production. Van Beek en haar collega Robin Kroon verwachten dat de fabriek volgend voorjaar helemaal operationeel zal zijn. Dan zal ook genoemde efficiencyslag in de productie het maximale rendement hebben bereikt.

Tags: , ,

Mercedes-dealers ontvangen…Truckkartel: Duitse TLN…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties