bekeken: 570 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Bricklog benoemt oorzaken lage marges

DOMEIN:

Geplaatst op: 18 juli 2019, 08:15

Leestijd: 4 minuten

Vier jaar geleden is het sinds Bricklog werd voorgesteld. Inmiddels is dit beleids- en ideeënbedrijf van brancheveteranen Hubert Benneker en Marco Kranenbroek flink gegroeid. Met de branche in een stroomversnelling vroeg Aftersales Truck hun visie op enkele actuele thema’s.

Het wegvervoer hield ‘iedereen’ toch zo druk in 2018? Juist in 2018, dat jaar waarin het maand na maand warm weer was en de levensmiddelen die daarbij horen – bier, ijs, barbecuevlees – niet aan te slepen leken. Naarmate het jaar vorderde, bleek dat iedereen wel heel erg druk was, maar dat de marges flinterdun bleken. Hoe kan dat? Bedrijven gingen zelfs nog failliet en dat was niet omdat ze chauffeurs tekort kwamen.

 

‘Vaak is de kwaliteit van de infostroom doorslaggevend in het al dan niet halen van het beoogde rendement’

 

Hubert Benneker ziet een duidelijke oorzaak voor die ongezond smalle marge. “De informatiestroom is niet transparant en betrouwbaar genoeg. En als het probleem dan zichtbaar is, dan zijn er twee manieren van benaderen: vanuit historie of vanuit een financieel oogpunt. Met feitelijk info bezig zijn en voldoende vooruit kijken zou het uitgangspunt moeten zijn. Kijk je te weinig vooruit, dan kom je niet bij je beoogde rendement. Vaak is de kwaliteit van de infostroom doorslaggevend in het al dan niet halen van het beoogde rendement.” Benneker zegt dat dit nu zelfs tot de oudste garde in het vak door dringt. “Er zijn nog erg veel traditionele familiebedrijven in deze branche. Maar ook de senioren in de diverse familiebedrijven beseffen dat betrouwbare cijfers het wapen zijn tegen een laag rendement.”

 

Benneker voorspelt dat het na de zomer wat beter zal gaan in het wegvervoer

 

Transport of logistiek

Hij bestrijdt dat, wanneer een bedrijf heel groot is, het dan des te moeilijker wordt om het beoogde rendement te realiseren. “Grote logistieke dienstverleners, al dan niet beursgenoteerd, draaien prima. In deze branche zie je dat de vele familiebedrijven heel veel transport doen en een beetje logistiek. Terwijl de hele grote partijen heel veel logistiek doen en daar prima cijfers bij realiseren. Met de juiste info kom je heel anders ter tafel bij de klant”, zegt Benneker, die een veelzeggend voorbeeld geeft van een klant van hem. “Daar was het rendement ook te laag. We overtuigden hem ervan dat de prijzen omhoog moesten. Toen we bij zijn klant kwamen en dat ter sprake brachten antwoordde hij, een grote partij: “Ik dacht al, waar blijven ze…”

Volgens Benneker hebben tal van bedrijven inmiddels tariefsstijgingen doorgevoerd. “Dat komt ook door de nieuwe cao voor chauffeurs. Dat scheelt een bedrijf op jaarbasis tonnen. Tal van bedrijven moeten ook nog vakantiegeld nabetalen, waar chauffeurs die overuren maken, recht op hebben, bleek na een gerechtelijke uitspraak. Nu is het de tijd van vakantiegeld en gaat het barbecue-alarm af in de retail. Dat betekent dat er vaak extra capaciteit gevraagd wordt door klanten. Veel mensen ontsteken de barbecue en de strandtenten lopen vol. Dan krijg je dezelfde situatie als vorig jaar: allemaal hard werken maar te weinig verdienen. We vrezen dat banken hier kritisch op zijn. Dat begrijpen we wel.”

Weer een Brickstorm?
Bricklog werd bekend doordat het sessies organiseerde met vervoerders die uitgedaagd werden om gegevens met elkaar te delen. Te spreken in informele sfeer over elkaars problematiek. “Dat gebeurt nog steeds. Tijdens Transport Compleet in Hardenberg organiseerden we het diner met zestig directeuren. Wanneer we een sessie doen, dan zijn de deelnemers vaak verrast om te constateren dat bedrijven die ze van naam best kennen en respecteren, met exact dezelfde problematiek hebben te dealen als zijzelf.” Kranenbroek en Benneker overwegen om nog een hackathon vast te knopen aan hun sessie. Een samenkomst van website- en software-ontwikkelaars om tot nieuwe manieren te komen om de juiste info uit processen rond het wegvervoer te krijgen. “Familiebedrijf of niet, het gaat toch om data, dat hebben de grote partijen in de markt al laten zien. Steeds meer kleinere bedrijven zien dit nu ook. In een volgend stadium worden die data waardevoller wanneer ze gedeeld worden. Hoe en op welke manier, dat zijn we nu aan het uitvinden, daarvoor hebben we zo’n hackathon nodig”, zegt Benneker. “Maar na afloop drinken we gewoon met z’n allen een biertje hoor.”

Benneker voorspelt dat het na de zomer wat beter zal gaan in het wegvervoer. “Dat komt denk ik doordat de situatie met handelsoorlogen genormaliseerd zal zijn en dat er dan eindelijk duidelijkheid zal zijn over de Brexit. Verder zijn de vooruitzichten voor Nederland ook verre van verkeerd.”

Op onze vraag of we onze goederen dan nog wel weg krijgen vanwege het chauffeurstekort zegt Benneker: “Vorig jaar zomer was het kantje boord, maar het ging. Een aantal bedrijven heeft echt geluk gehad dat het net goed door kon blijven lopen. Nu beleven we een wat rustiger begin van de zomer, dus verwacht ik geen spanningen. De chauffeursmarkt is stabieler, maar het is nog wel steeds alle hens aan dek.”

 

Lees hier een voorbeeld van de Bricklog-aanpak

 

Waardeer personeel

Een positief effect van het chauffeurstekort is dat het besef groeit om personeel, dus niet alleen chauffeurs, zoveel mogelijk bij de onderneming betrokken te houden. “Veel vervoerders zien chauffeurs als hun ambassadeurs voor henzelf en voor de klanten van je klanten. De uitvoerende kant van het werk wordt beter gewaardeerd.” Maar Benneker en Kranenbroek weten ook, dat wanneer je veranderingen doorvoert, je het personeel daar ook bij nodig hebt en je ze moet laten doorgronden waarom er veranderd moet worden. “Als je niet uitkijkt, ga je zo weer te snel, en mag het wel wat kalmer aan.

Allemaal zaken waar een externe partij zoals de onze, al mee te maken heeft gehad.” Benneker en Kranenbroek hebben de verandering ook in hun eigen zaak gezien. “Inmiddels zijn we verhuisd en huren we een compleet vrijstaand pand, waar we begonnen met twee kamers. We hebben een vaste kern en met de mensen direct om ons heen erbij, hebben we nu achttien man aan het werk bij Bricklog.”

Informatiestroom

Wanneer Hubert Benneker en zijn compagnon Marco Kranenbroek door bedrijven worden gevraagd om mee te kijken, wordt er vaak eerst naar de informatiestroom gekeken. “IT is rechtstreeks voedend. De talrijke familiebedrijven in het Nederlandse wegvervoer zien dat ook steeds beter. De kwaliteit van die stroom is cruciaal om tot die gewenste marge te komen. We zien dat bedrijven, wanneer ze de cijfers gevonden hebben, die ook echt gaan erkennen en herkennen. Ze beleven hoe de cijfers die IT voortbrengt een gevolg zijn van hun handelen in het bedrijf. Als Bricklog spelen we hier een redelijk grote rol in. We implementeren geen software bij bedrijven, maar we interpreteren des te meer en die conclusies delen we met onze klanten.”

Oegema kijkt vooruit bij…Vijf kippers van MAN voor Van…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties