fbpx
bekeken: 123 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

‘Brandstof- en emissiesysteem blijvend in topconditie’

DOMEIN:

Geplaatst op: 11 november 2020, 09:51

Leestijd: 4 minuten

Verstoppingen van brandstoffilters en dieselpartikelfilters zijn bij veel vlooteigenaren een groeiende frustratie. Vanwege oplopende onderhoudskosten, een ongunstiger brandstofverbruik en incidentele stilstand, met hoge kosten tot gevolg. MecXellent claimt de oplossing te hebben.

Aanleiding voor de groeiende frustratie bij veel dieseleigenaren, of ze nu in de transport, industrie, agri of het grondverzet zitten, is terug te voeren op het allengs groter wordend aandeel van biocomponenten in de brandstof. Die verhouding vinden we terug in de naam van de getankte vloeistof: B7. Dat cijfer drukt uit dat er gemiddeld gesproken zeven procent van de diesel bestaat uit biologische grondstof (FAME) in plaats van uit aardolie. Voor de B7 en de voor de specifieke FAME-toevoegingen gelden strikte normen, respectievelijk EN 590 en EN 14078.

Het voldoen aan normering zoals EN 590 is cruciaal, benadrukt Anton Diender. Hij is samen met Huub de Cock en Ton Pol het brein achter MecXellent-distributeur MécaTech Industries Benelux. “Dieselmotoren en de bijbehorende brandstof- en emissiesystemen worden ontwikkeld aan de hand van die norm. Als leverancier zijnde is het belangrijk dat je product eraan voldoet en als gebruiker kun je beter erop toezien dat de gebruikte brandstoffen eraan voldoen om problemen voor te zijn.” Dat MecXellent eraan voldoet is dan ook vanzelfsprekend volgens Huub de Cock: “Op alle cruciale specificaties scoren we beter dan die norm.”

Eén van de bekende eigenschappen die een dieselbrandstof kenmerkt is dat het reageert met zuurstof, ofwel oxidatie. “Sla je de brandstof langer op dan zes maanden, dan kan dit betekenen dat niet meer voldaan wordt aan de EN 590 norm”, zegt Ton Pol. “Voor een biodiesel zoals B7 kan dit oxidatieproces tot wel vier keer sneller verlopen. Onze diesel kun je echter gewoon langer dan een jaar opslaan.” De aanwezigheid van koper en aluminium versnelt overigens het genoemde oxidatieproces nog eens, reden voor MecXellent om dit tegen te gaan middels een metaalpassivator.

Brandstofbesparing

Het gebruik van MecXellent diesel heeft volgens de mannen twee belangrijke voordelen: het voorkomt storingen en uitval, maar het zorgt daarbij ook nog eens voor een lager brandstofverbruik. Om met die laatste te beginnen: een claim van enkele procenten is realistisch maar het kan ook oplopen tot tien procent. “Het hangt sterk af van de gebruikte motoren”, erkent De Cock. “Des te hoger de milieunormering waaraan de motor voldoet, des te groter kan het verschil zijn. Voor een nieuwe, dus nog inwendig schone motor is een besparing van enkele procenten reëel maar bij inwendig al vervuilde motoren kan het oplopen tot tien procent.”

‘MecXellent voorkomt storingen en uitval, het zorgt daarbij ook nog eens voor een lager brandstofverbruik’

Des te strenger de emissienorm, des te omvangrijker de nabehandeling. Denk aan gangbare afkortingen zoals DPF, EGR en SCR. De jongste generaties Euro VI hebben een ware nabehandelingsfabriek aan boord en dat zijn kostbare onderdelen om te vervangen. De niet-verbrande bestanddelen komen als roetdeeltjes terecht in het filter om daar achter te blijven en dus niet in de buitenlucht te belanden. Naarmate de leeftijd en de kilometers vorderen komt het DPF steeds voller te zitten en zorgt aldus ook voor een opbouw aan tegendruk. Die tegendruk zorgt voor een harder werkende motor, ofwel een relatief onzuinig draaiende machine. 

Nu hebben de Euro VI diesels daarvoor interne DPF-regeneratiesystemen die de temperatuur tijdelijk kunnen verhogen zodat onverbrande roetdelen alsnog verbranden. Dit kan niet oneindig, vervanging van het filterelement is dan nodig. Een vervuild filter gaat vaker regenereren en spuit daarvoor vaker brandstof in, dus verhoogt dit het verbruiksgemiddelde. Om beide gunstig te beïnvloeden is het gewenst om de roetvorming zo veel mogelijk te beperken. Dan vervuilt het filter immers minder, wat de levensduur ervan verlengt en het brandstofverbruik daardoor niet onnodig verhoogt. “We doen dat door de combinatie van een cetaanverbeteraar en een verbrandingskatalysator. Piekdrukken tijdens het verbrandingsproces worden zo afgevlakt en dat geeft een betere verbranding”, vertelt Anton Diender.

Na scepsis volgt loyaliteit

Het drietal weet zelf als geen ander dat claims zoals een lager verbruik, minder storingen en een langere levensduur vaak te mooi klinken om waar te zijn. De Cock lacht. “Klopt. We hebben veel ervaring op het gebied van additieven. Het is een segment waar mooie producten te koop zijn maar waar ook cowboys actief zijn. Van geïnteresseerden is de eerste reactie sceptisch totdat ze horen dat we op elke vraag wel een serieus antwoord hebben. Wie dit probeert wil vervolgens niet meer anders.”

Tegelijkertijd is mede daarom de keuze gemaakt om MecXellent als kant-en-klaar product neer te zetten. “Het is in de basis een additief dat je toevoegt aan je eigen diesel”, vertelt Pol. “Onze ervaring is dat we onze klanten echter zo veel mogelijk moeten ontzorgen. Als we het als additief zouden leveren dan blijft het waarschijnlijk op de plank staan in plaats van in de opslagtanks te komen. De keuze is dus gemaakt om MecXellent als kant-en-klare premium diesel te verkopen. Dat zegt ook meteen in welk segment we opereren. We liggen qua prijsstelling op het niveau van de andere premium diesels. Daar krijg je wel forse besparingen voor terug in de vorm van stilstandbeperking, een gunstig brandstofverbruik en minder onderhoudskosten.”

Tijdens het gesprek komen de verschillende symptomen herhaaldelijk terug. “Wat we van onze eindgebruikers steeds weer horen is dat ze nauwelijks nog kosten maken voor brandstoffilters”, legt Diender uit. “Wanneer deze bij een geplande service worden beoordeeld dan blijken ze veel, veel schoner dan voorheen bij een vergelijkbare gebruiksduur. Dat geldt ook voor dieselpartikelfilters maar die intervallen liggen nu eenmaal veel verder uiteen dus dat is minder snel merkbaar.”  

Bacteriën? Schimmels!

Vaak wordt gedacht dat het gebruik van bio-diesels zorgt voor bacterievorming. Onderzoek aan de Universiteit van Utrecht laat zien dat dat slechts de halve waarheid is. Met name de schimmels zorgen voor problemen, die groeien namelijk als strengen door de diesel in plaats van voor drab op de bodem te zorgen. Maar ook de bacteriën vormen een probleem, mede door toenemende resistentie tegen bacteriedodende middelen. MecXellent weet deze effecten volgens de leverancier te marginaliseren.

Fotobijschrift: Huub de Cock, Anton Diender en Ton Pol (vlnr) weten als geen ander dat claims voor een gunstiger brandstofverbruik en beperking van de onderhoudskosten en stilvalrisico’s vaak te mooi klinken om waar te zijn: “Aanvankelijke scepsis zwakt af als ze horen dat we vragen serieus en diepgaand beantwoorden. Na een proefperiode willen klanten niet meer anders.”

GrootJebbink: schadepreventie…MAN maakt werkplaatsen klaar…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties