bekeken: 209 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Branche wil zes maanden uitstel smart tacho

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 15 maart 2019, 12:35

Leestijd: 1 minuut

Branchepartijen evofenedex, TLN, RAI Vereniging, Bovag en KNV sturen aan op zes maanden uitstel voor het invoeren van de smart tachograaf, meldt TLN. Het ministerie heeft de partijen op korte termijn uitgenodigd voor een gesprek om de problematiek rondom de vertraging van de digitale tachograafkaarten te bespreken.

Vorige week werd bekend dat de digitale werkplaatskaarten te laat beschikbaar komen door vertraging bij leverancier Kiwa. Hierdoor wordt het onmogelijk alle nieuwe vrachtauto’s te voorzien van een werkende slimme tachograaf voor 15 juni 2019. Dit is de datum waarop dat vanuit Europa verplicht is gesteld. Als gevolg van deze vertraging ontstaan bij transportondernemingen, handels- en productiebedrijven, voertuigleveranciers, garage- en onderhoudsbedrijven problemen. Ook lijden zij financiële schade. Al bestelde en opgebouwde trucks moeten werkloos blijven staan omdat de tachograaf nog niet geijkt is. De minister heeft gezegd dat zij de zorgen van de sector deelt en vindt dat er een schadeprocedure moet komen.

Zes maanden uitstel

Tijdens het overleg zullen de betrokken partijen de minister verzoeken om bij de Europese Commissie aan te dringen op zes maanden uitstel van de wettelijke introductiedatum voor de smart tachograaf. Intussen moeten er oplossingen worden bedacht om de komende tijd toch slimme tachografen te kunnen ijken en activeren. Daarnaast willen de partijen zo snel mogelijk duidelijkheid over hoe de aangekondigde schadeprocedure wordt ingericht.

Tags: , ,

Trailerbouwer Van Eck failliet…Mainfreight breidt uit met 45…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Aad Verkade: 15 maart 2019 om 15:32

Natuurlijk zou het beter zijn de introductie van de Smart Tacho met een half jaar uit te stellen. Want er staat nu gewoon veel te veel druk op het proces. Bovendien is er geen restant regeling zodat er een risico is dat trucks met een lange opbouwtijd niet voor 15 juni klaar zijn. Bij keuring en registratie na 15 juni moeten alle tachograafplichtige voertuigen namelijk van het nieuwe type tachograaf voorzien zijn.

Wat nu speelt is dat het nieuwe type werkplaatskaart om de tachograaf in te stellen en ijken niet eerder dan 15 mei wordt verwacht. Terwijl 15 maart beloofd werd.

Enkele fabrikanten hebben hun productie al omgezet naar het nieuwe type. Gevolg is dat deze voertuigen niet eerder dan half mei de weg op kunnen. Het aantal voertuigen waarom het gaat zal snel stijgen. Dealers en hun klanten ondervinden hier hinder en schade door.

Voor ons en onze leden heeft beschikbaarheid van een, al dan niet tijdelijke oplossing de allerhoogste prioriteit. En gelukkig zijn we daarover inmiddels heel constructief over in gesprek. Nog niets is zeker, maar wel dat er met man en macht naar een oplossing gezocht wordt.

Wordt dus vervolgd.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties