bekeken: 235 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Bovag: tot 65% minder onderhoud aan e-truck

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 9 juli 2019, 11:37

Leestijd: 1 minuut

Volgens Bovag hebben voertuigen met een elektrische aandrijflijn tot 65 procent minder onderhoud nodig dan hun dieselpendanten.

Bovag nuanceert deze waarschuwing voor het onderhoudsbedrijf door te stellen dat op dit moment nog slechts 1 procent van het wagenpark elektrisch aangedreven is. In 2030 verwacht Bovag dat dit aandeel is opgelopen naar 12 procent. In 2030 verwacht Bovag dat 30% van de nieuw verkochte trucks op een of andere manier elektrisch zal zijn. Zulke trucks laten wel een 10 procent grotere bandenslijtage zien. Een en ander is te lezen in het ledenblad van Bovag.

Studie

Bovag heeft een studie laten uitvoeren door VMS Insight, omdat het in grote lijnen al duidelijk was dat een elektrische aandrijving veel minder bewegende delen kent en al helemaal geen smeermiddelen. Wat ook meespeelt, is dat milieuvoorschriften van binnensteden naar verwachting zullen leiden tot een toename van elektrisch aangedreven distributietrucks en stadsbussen.  Bovag verwacht dat het snel toenemende aanbod van zulke voertuigen het marktaandeel zal doen groeien.

Ook bij bestelauto’s is volgens het rapport een helder overheidsbeleid van belang, evenals het aanbod. De kosten van elektrische bestelauto’s ontwikkelen zich volgens het rapport snel in het voordeel van elektrische aandrijving. Dit kan, afhankelijk van het tempo waarin het aanbod groter wordt, tot gevolg hebben dat elektrische bestelauto’s sneller de norm worden in het dagelijkse verkeer dan elektrische auto’s.

Diesel

Volgens het rapport is diesel, dat nu nog 99 procent uitmaakt van de aandrijving van bedrijfsvoertuigen, inclusief bussen, voorlopig niet weg te denken bij het vervoer over lange afstanden. Batterij-elektrische, dan wel waterstof-elektrische voertuigen voor dit doel zullen niet eerder dan 2023, 2024 geïntroduceerd worden. Ook hybride aandrijvingen zullen hun opwachting maken, verwacht Bovag.

De bond concludeert dat bedrijven die actief zijn in service en onderhoud aan bedrijfsvoertuigen, meer of andere services moeten gaan aanbieden, waarbij een ‘ijzersterke’ marketing nodig is om tot de gewenste servicecontracten met klanten te komen.

 

Tags: , , ,

Nieuwe Krone-trailers Van…Rogier Laan voorzitter TRTA
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties