fbpx
bekeken: 257 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Bosch: 7 redenen voor waterstof

DOMEIN:

Geplaatst op: 29 oktober 2020, 12:42

Leestijd: 5 minuten

Toeleverancier Bosch gaf rond de tijd dat normaal gesproken de Automechanika en de IAA voor trucks zouden worden gehouden, een paper uit waarin het pleit voor waterstof als medium om trucks elektrisch aan te drijven en zo de door Europa vereiste CO2-reductie in het wegvervoer te realiseren.

1. Actieradius

Bosch gaat ervan uit dat in de periode 2022-2023 de eerste trucks de weg op zullen gaan die rijden met behulp van een brandstofcel. Helemaal toevallig is dit niet, want bij de Amerikaanse start-up Nikola wordt er net zo over gedacht. En juist bij dit bedrijf ontwikkelt Bosch mee aan de eerste waterstoftruck, bleek bij een bijeenkomst afgelopen december bij Iveco in Turijn, in het bijzijn van Bosch, evenals Aftersales Truck. Lange laadtijden en gelimiteerde actieradius zijn volgens Bosch redenen om niet in te zetten op batterij-elektrische aandrijvingen voor zware trucks. Toch kunnen trucks in de toekomst een actieradius van duizend kilometer halen op elektriciteit, dankzij de brandstofcel. Overigens ontwikkelt Nikola inmiddels ook trucks met batterij-elektrische aandrijving. De eerste exemplaren daarvan hoopt men volgend jaar al te kunnen aanbieden. De actieradius is beperkt tot 500 kilometer. 

2. Klimaatneutraal

Toeleverancier Bosch argumenteert dat waterstof een klimaatneutrale energiedrager is. Daarbij gaat het bedrijf uit van elektrolyse en niet van andere methoden om waterstof te produceren. Volgens Bosch is vooral bij ‘grote voertuigen’ opvallend dat de zogeheten CO2-balans beter is dan bij een batterij-elektrisch voertuig wanneer je meeweegt dat er ook CO2-uitstoot vrijkomt bij de productie, dagelijkse inzet en later weer afvoer. Naast de brandstofcel kent de waterstoftruck die Bosch voor ogen heeft een kleine accu die als buffer dient en daardoor valt het probleem van CO2-uitstoot in het voordeel uit van de waterstoftruck, zegt Bosch. “De brandstofcel speelt zijn voordelen daar uit, waar de batterij-elektrische aandrijving niet het grote voordeel heeft. De systemen vullen elkaar aan.”

3. Inzet

Een kilogram waterstof heeft dezelfde energiedichtheid als 3,3 liter diesel. Om honderd kilometer te kunnen rijden, heeft een personenauto één kilogram waterstof nodig, een 40-tonner zeven kg. Is de tank leeg, dan kan die in enkele minuten weer vol getankt worden. Dus wanneer er dagelijks talrijke kilometers worden afgelegd, is een waterstoftruck de voor de hand liggende keuze, zegt Bosch. Het bedrijf is al actief met praktijktests met brandstofcellen en zegt te verwachten dat ook in de scheepvaart, het spoor en zelfs in de luchtvaart, waterstof toegepast gaat worden. 

4. (Thermisch) Rendement

Bosch zegt dat een waterstof-aandrijflijn een kwart efficiënter met de beschikbare energie omspringt dan diesel-aandrijving. De mogelijkheid van rem-energieterugwinning is dan niet meegerekend. Dit kunnen batterij-elektrische voertuigen ook, maar Bosch zegt dat met de brandstofcel makkelijker energie tijdelijk opgeslagen kan worden. Bosch zegt te verwachten dat de prijs van waterstof de komende jaren flink zal dalen. Als argumenten voert de toeleverancier aan dat de productiecapaciteit voor waterstof duidelijk stijgende is en dat er gewerkt wordt aan een infrastructuur van tankstations. Bosch beroept zich op een ‘Hydrogen-council’ van negentig ondernemingen die concluderen dat waterstof de komende jaren de helft goedkoper zal worden.

5. Infrastructuur

Op dit moment zijn er zo’n 180 waterstof tankstations in Europa. Om aan de behoefte langs doorgaande Europese routes te voldoen, is dat al een mooie stap, zegt Bosch. Met behulp van lokale en landelijke overheden zegt de leverancier te verwachten dat er veel meer tankstations zullen komen, waardoor de actieradius en het vinden van een tanklocatie minder uitdagend gaan worden. 

6. Veiligheid

Het meevoeren van waterstof in voertuigen is volgens Bosch niet gevaarlijker dan het vervoeren van andere brandstoffen. Dat heeft te maken met de extreme vluchtigheid van waterstof. Dat is zo veel sneller, dat waterstof zich niet met de zuurstof kan binden die nodig is om tot een explosie te komen. Volgens Bosch is het in 2003 in een veiligheidstest tot een steekvlam gekomen bij een auto die met waterstof reed, en was die snel weer uit. 

7. Timing

Bosch zegt te verwachten dat een toenemende vraag het startpunt is om te komen tot grotere productievolumes van waterstof, meer tankstations en straks meer truckfabrikanten die voertuigen aanbieden die met deze stof elektrisch gaan rijden. Zo rond het moment dat Bosch deze argumentatie publiceerde, kwam DAF met een film van acht minuten waar bestuurslid en technisch verantwoordelijke Ron Borsboom de toekomstperspectieven van alternatieve aandrijflijnen vanuit zijn standpunt verwoordde. Kenmerk daarvan is dat DAF de productie van elektrische trucks stap voor stap opschaalt en dat het met Paccar-zustermerk Kenworth tests doet met waterstof gebaseerd op Toyota-techniek in de haven van Los Angeles. 

DAF: Tien jaar

Waar Bosch zich nog best optimistisch opstelt, zegt DAF onomwonden dat het tien jaar duurt eer waterstof als techniek in het wegvervoer serieus marktaandeel heeft. DAF gaat daarbij uit van twintig procent, wat nodig is om de Europese eisen aan CO2-uitstoot voor het wegvervoer te behalen. Ron Borsboom van DAF geeft duidelijk aan dat in dit stadium, waarbij tal van nieuwe bedrijfjes nieuwe technieken op de markt proberen te brengen, de dieselmotor verreweg het grootste marktaandeel heeft en dat de potentie van de diesel nog niet helemaal uitgekristalliseerd is. Daar waar de truckindustrie leek te gaan voor de brandstofcel, op dit moment verreweg de meest toegepaste techniek in het huidige testwerk, ook dat van DAF zelf, denkt Borsboom dat groen opgewekte waterstof uit zonne- en windenergie rechtstreeks in dieselmotoren kan worden verbrand. Daarmee zet Borsboom namens DAF een tweede manier van waterstof-toepassing op het menu. Uitgangspunt is natuurlijk ook dat waterstof een CO2-neutrale brandstof is. DAF ziet dus waterstof ook als brandstof, terwijl tot dusverre waterstof werd gezien als energiedrager om een truck elektrisch te kunnen laten rijden. Borsboom spreekt zelfs van een mooie toekomst voor de verbrandingsmotor. Tot die tijd, zegt Borsboom, is HVO een mooi alternatief. Een synthetische brandstof die vooral in Scandinavië populair is en die de huidige diesel-aandrijflijnen ineens voor negentig procent van CO2 verlost.

De experimentele GenH2 truck van Mercedes.

Mercedes: Gekoelde waterstof

Truckfabrikant Mercedes-Benz is intussen ook present op het waterstof-toneel. Het baarde al eerder opzien door een alliantie aan te gaan met Volvo. Beide marktpartijen werkten nooit eerder samen, maar op het gebied van waterstoftechniek gaat dit toch gebeuren. Het opzienbarende is dat dit gebeurt met weer een nieuwe, derde techniek. Mercedes-Benz haakt deels aan bij de techniek die Volvo gebruikt bij LNG. Volvo koelt het aardgas verder af om zo het probleem van overdruk in LNG-tanks te voorkomen. Die overdrukt ontstaat bij langere stilstand van het voertuig. Mercedes wil ook waterstof flink afkoelen, met als doel de actieradius van de truck te vergroten. Mercedes maakt wel gebruik van een brandstofcel. Daarmee wil Mercedes bereiken dat het een truck kan bouwen die bij een toegestaan GVW van 40 ton, een laadvermogen heeft van 25 ton en een actieradius van duizend kilometer. In de speciale waterstoftanks moet het waterstof bij minus 253 graden worden opgeslagen. Een en ander vergt de ontwikkeling van nieuwe onderdelen, en dit vormt de kern van de samenwerking met Volvo, dat op waterstofgebied nog geen eigen initiatieven had ontplooid.

Eerst elektrisch

Net als Iveco en Nikola, en net zoals DAF en Volvo laten zien, verwacht Mercedes dat batterij-elektrische trucks eerder de markt op komen, maar in lichtere gewichtsklassen. Een actieradius van 500 km voor een 27-tonner is zo’n beetje de norm intussen. Toevallig is dit ook het GVW van de meeste huisvuiltrucks, die uiteraard in de bebouwde kom opereren. DAF verwacht in 2025 al 1500 elektrische trucks per jaar te kunnen bouwen.

Mercedes maakte bekend dat het start met de serieproductie van de drie-assige e-Actros bakwagen. Het onlangs gepresenteerde concept met gekoelde waterstof verwacht Mercedes in 2023 de weg op te brengen voor eerste tests. 

Auke Hoekstra: ‘Batterij…VSDV neemt Otten Transport…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties