fbpx
bekeken: 148 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

‘Betere data, meer modaliteiten’

DOMEIN:

Geplaatst op: 30 oktober 2020, 11:17

Leestijd: 4 minuten

In weerwil van de coronacrisis gaat het goed met BAS Logistics uit Etten-Leur. De verwachting is dat de groei die het bedrijf jaarlijks realiseert, ook dit jaar gehaald gaat worden. General Manager Operations Ton van de Donk legt uit hoe dat kan.

Ton van de Donk, General Manager Operations

In de laatste jaren is er veel veranderd bij BAS Logistics. Van de Donk schrijft dit toe aan een verregaande digitalisering en de omgang met data. Ook van het vervoer zelf, waarbij meer in netwerken wordt gedacht en waarbij andere modaliteiten, voornamelijk het spoor, in de business-case naar de klanten worden betrokken. 

“Ons Italië-vervoer, een van de voornaamste activiteiten van ons bedrijf, deden we voor ongeveer tweederde per spoor. Ons uitgangspunt is dat we alles via het spoor willen doen waar het kan en over de weg als het echt moet.” Van de Donk legt uit dat BAS Logistics klanten benaderde met de vraag of goederen daadwerkelijk zo snel mogelijk naar Italië moesten, of dat er een goederenstroom voorstelbaar was die langzamer ging, waarbij de tarieven lager zouden liggen. “Zo probeerden we onze klanten er bewust van te maken dat er met name naar Italië een prima spoorverbinding loopt, waarbij het milieu wordt ontzien. Maar de rit duurt dan wel wat langer.” Volgens Van de Donk is het percentage goederen dat vanuit BAS Logistics per spoor naar Italië gaat, opgelopen naar 92 procent. “Zowel in Nederland als in Italië doen we voor- respectievelijk natransport met eigen auto’s en eigen chauffeurs. In Italië werken we samen met derden die voor de fijnmazige distributie zorgen.”

Digitalisering en netwerken zijn de pijlers van het succes van BAS Logistics. Zo was het bedrijf volgens Van de Donk de eerste die een rit naar België uitvoerde met een digitale vrachtbrief, of e-CMR. “Minister Cora van den Nieuwenhuizen reed toen met de vrachtauto van dochteronderneming Hereijgers Transport mee. Maar voordat we een in de praktijk goed werkende applicatie voor elkaar hadden, waren we twee jaar verder. Nu is het volledig ingevoerd en hebben alle betrokkenen er voordeel bij. Negentig procent van onze distributieleveringen in België en Luxemburg gebeuren met behulp van een e-CMR.” 

‘Huidige data in realtime zijn  nu de parameters waarop we beslissingen nemen.’

Volgens Van de Donk is het grote voordeel dat er geen documenten meer kunnen zoekraken en dat zowel de ontvanger van de zending als opdrachtgever direct na levering al over de POD (het afleverbewijs) kunnen beschikken. Maar BAS Logistics investeerde in meer IT. “Zo investeerden we in Qlik, een online platform voor gegevensanalyse waar alle relevante data uit onze systemen, in een breed spectrum van specifieke rapportages, bij elkaar wordt gebracht. Daarbij is bijvoorbeeld in één oogopslag te zien hoe alle operationele afdelingen op enig moment presteren en hoe het bedrijf presteert ten opzichte van het recente verleden. Huidige data in realtime zijn nu de parameters waarop we beslissingen nemen. Voordat we dit systeem hadden, namen we beslissingen op basis van data van een maand geleden. Dat verklaart waarom we met z’n allen hier steeds beter presteren en het bepaalt mede waarom we meer klanten binnenhalen.”

Andere groeilanden

In Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en de Benelux is BAS Logistics al jaren zeer actief. Maar het bedrijf levert zijn diensten voor zijn verladers door heel Europa. “Daartoe hebben we in diverse landen samenwerkingsverbanden met partners en agenten waarbij de data uitwisseling via EDI plaatsvindt waardoor we bijvoorbeeld ook realtime over de status van zendingen beschikken. We geloven hier in netwerken en dat leidt er tot dusverre toe dat we in combinatie met actuele data, een groeikoers kunnen aanhouden. Met name in Groot-Brittannië, Scandinavië en in Duitsland beleven we nu groei omdat we een snel werkend netwerk hebben, waar verladers graag gebruik van maken. Omdat niet alle data automatisch naar ons toe komt, checken we dagelijks de voortgang van alle orders en ritten die we aan derden hebben uitbesteed waarmee we geen EDI connectie hebben, In dat geval wordt de status van de zending handmatig aangepast. De klant kan de voortgang van alle zendingen volgen maar wordt in geval van afwijkingen met impact op de afgesproken laad- of losdag direct persoonlijk geïnformeerd”, zegt Van de Donk. 

Hückepacktrailers

De trailers die BAS Logistics op de trein zet, zijn van het hückepack-type, dus versterkt om door een kraan op een trein te kunnen worden gezet. Dit vereist versterkingen in het chassis en van de steunpoten en het gebied om de steunpoten heen. Werkplaatschef Peter de Koning was echter niet zo tevreden met de trailers die BAS Logistics tot dusverre had. In samenwerking met trailerbouwer Kässbohrer kwam hij tot wat steviger specificaties, wat leidde tot een sterkere trailer. De laadbodem blijft nu onder alle omstandigheden stabiel en de achterkant is extra versterkt. “Het terugdringen van schade is natuurlijk een must, altijd. We willen vertraging in de keten voorkomen waar dat kan. Deze trailers zijn uitgerust met betere steunpoten, hebben de zij-afscherming wat verder naar binnen, zodat de kraan de complete trailer makkelijker kan oppakken en weer afzetten”, aldus Van de Donk. 

BAS Logistics heeft inhaalrace uitgevoerd: van reactief naar proactief onderhoud

Onderhoud, onderdelen

BAS Logistics beschikt over 88 trekkende eenheden en over 120 trailers, waarvan honderd van het type hückepack. Twee jaar geleden is een eigen werkplaats in gebruik genomen waar het onderhoud en reparatie aan de trailers wordt uitgevoerd, maar besteedt de apk keuring uit. “Daarmee hebben we als het ware een inhaalrace uitgevoerd: van reactief naar proactief onderhoud.” BAS Logistics betrekt de onderdelen van VDL Weweler en van Bulthuis. Recent zijn alle trailers uitgerust met een GPS-systeem. BAS Logistics heeft drie warehouses, werkt veel met koppeltrailers bij klanten en zet trailers vaak op de trein. “Nu we altijd weten waar onze trailers zijn, kunnen ook hier efficiënter plannen, zowel met de ritten als met het onderhoud”, zegt Van de Donk.

Diesel, en dan?

Vooralsnog rijden de trucks van BAS Logistics op diesel, alle Euro VI. Ton van de Donk heeft in een vorige baan in de retail gewerkt. Daar zag hij de opkomst van LNG. “We kregen, hoe we ook rekenden, de businesscase van LNG niet rond. Ook keek ik mee bij VDL toen de eerste elektrisch aangedreven DAF-trucks ontwikkeld werden. Daarbij geldt hetzelfde. De commerciële exploitatiekosten en milieudoelen van trucks met alternatieve brandstoffen lopen zonder kostencompensatie nu nog te ver uit de pas ten opzichte van diesel Euro VI. We geloven zeker dat dit op termijn gaat veranderen. Wanneer Mercedes en/of Scania overgaan tot massaproductie, een positieve businesscase ontstaat en ons adviseren om van de huidige diesels over te schakelen naar elektrisch, al dan niet middels waterstof, dan klinkt me dat veelbelovend in de oren. Wij willen immers ook zo duurzaam mogelijk werken. Een voorbeeld daarvan zijn al de ledverlichting in en de zonnepanelen op het dak van ons warehouse in Etten-Leur.” 

VSDV neemt Otten Transport…Koopman Logistics neemt Piet…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties