fbpx
bekeken: 176 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Balanceren met korrels

DOMEIN:

Geplaatst op: 16 november 2020, 09:16

Leestijd: 4 minuten

Wielen balanceren met gehard-glaskorrels biedt belangrijke voordelen ten opzichte van gewichtjes, vloeistoffen of poeder, stelt Magnum+. “Ingewikkeld is het niet, wel effectief.”

De hoeveelheid korrels wordt bepaald per app of papieren tabel.

In de werkplaats van Industrial Tyres in Amsterdam brengt monteur Anne Asselman, op voorschrift van de app, de juiste hoeveelheid korrels aan in een truckband. Nu nog liggen ze roerloos, maar zodra zo meteen de chauffeur de weg opgaat zullen zich rondom verspreiden. Ter toelichting haalt Peter de Hoyer, productmanager Europa van Magnum+, de zwaartekrachtwet van Newton aan. “Bij stilstand vallen de korrels naar de bodem van de band. Komt het voertuig in beweging, dan keren ze gelijkmatig terug, ook naar de bron van de onbalans. Automatisch en onafhankelijk van het type ondergrond. Ingewikkeld is het niet, wel effectief.”   

Ventiel

Magnum+ claimt een lange reeks voordelen. De volledig uit gehard glas vervaardigde korrels kunnen niet breken, uiteenvallen, vocht opnemen, bevriezen of klonteren. Ook zijn de korrels bijna perfect rond (98 procent) en extreem glad. Daardoor laten ze de binnenzijde van de band intact. Het formaat is zo gekozen dat de korrels niet in een ventiel kunnen belanden. Ze gaan een bandenleven lang mee, zijn volledig te recyclen, TPMS-vriendelijk (te groot om het sensorsignaal te verstoren) en blijven niet plakken. Voor chauffeurs is er het aspect ‘comfort’, voor de wagenparkbeheerder de verminderde kans op onregelmatige bandenslijtage of cuppen. Last but not least bieden ze tijdsbesparing en gemak bij het balanceren.

“Toepassing van plak- of klemgewichtjes blijft een momentopname”, betoogt De Hoyer. Onderweg slijt immers het rubber, kan een stoeprand een gemeen tikje uitdelen of verankeren steentjes zich in het profiel. Stuk voor stuk factoren die de balans en het comfort aantasten. “Bovendien hangt het wiel bij traditioneel balanceren vrij, terwijl het in de praktijk juist de last van het voertuig moet dragen.”

Martins Industries

Magnum+ werd in 2019 overgenomen door het eveneens Canadese Martins Industries, specialist in equipment voor bandenservice. Distributie van de balanceerkorrels op de Nederlandse markt gebeurt via de Europese MI-vestiging nabij Tilburg en via individuele distributeurs, zoals Industrial Tyres Amsterdam. Martins Industries ging in 2018 van start in ons land. Peter de Hoyer is sinds januari dit jaar overkoepelend coördinator van een vijfkoppig pan-Europees verkoopteam.

Aanvulling

De korrels zitten naar believen in voorverpakte zakken of als bulk in een plastic bak, zoals bij Industrial Tyres. De toe te dienen hoeveelheid hangt af van de bandenmaat. Magnum+ stelt een app ter beschikking (GooglePlay, Appstore). Tik een willekeurige truckbandspecificatie in – 315/80/R22,5 bijvoorbeeld – en de app adviseert in grammen c.q. ounces. Ook is er een papieren applicatielijst met daarop de meest courante truckbanden.

Volgens De Hoyer zijn balanceerkorrels geen volledig alternatief voor de klassieke balanceermachine. Eerder vormen ze een aanvulling, om vibraties in het voertuig tegen te gaan. “Onbalans op de vooras is het meest storend voor de berijder. Toch kunnen er ook best wat vibraties komen vanuit de andere assen, zoals bij een oplegger-aanhanger met een x-aantal assen. Ook die dragen bij aan  loopvlakslijtage en dieselverbruik. Om die reden adviseren wij de bandenspecialist om in álle truckbanden korrels toe te passen. Zeker als het materieel op lichtmetaal staat, toch gauw vierhonderd euro per stuk. Voor zo’n mooi wiel bieden korrels meer bescherming dan werken met lood. Het draagt indirect bij aan je klantbehoud, straalt innovatie uit en laat zien dat je meedenkt.”

Lekke band

In geval van een lekke band is het een kwestie van korrels wegscheppen (die zijn immers naar het centrale punt onderin gezakt), plakken, korrels terug- of bijplaatsen – klaar. De monteur houdt bij welke hoeveelheid hij uitschept en voegt die aan het eind weer toe, eventueel aangevuld vanuit de bulk. Per emmertje zijn circa 22 banden te vullen, afhankelijk van de maat. Behalve in een vrachtwagen kunnen de korrels ook worden toegepast in een bus, oplegger, aanhangwagen en 4×4.

Tik een willekeurige truckbandspecificatie in en de app adviseert in grammen

Dat er in de markt balanceeralternatieven beschikbaar zijn, is De Hoyer bekend. Hij noemt ze en is tevens bekend met de oneffenheden die deze producten met zich mee kunnen brengen: “Granulaat is veelal een samenstelling van scherpere materialen die de inner-liner kunnen beschadigen. Poeders hebben de neiging om vocht op te nemen en te gaan klonteren. Voor kleinere korrels heb je speciale ventielen nodig. Balanceergewichten monteren is tijdrovend en moet je regelmatig herhalen.” Het zijn nadelen die Magnum+ niet zou hebben. Ruim een jaar na de start in ons land werken volgens hem inmiddels “enkele tientallen” Nederlandse truckbedrijven met de korrels uit Canada (zie kader). Gastheer Marcel Willems van Industrial Tyres importeert diverse producten uit de VS en Canada, zoals additieven voor grondverzetmachines. Omdat een aantal klanten ook truckbanden betrekt bij Willems, heeft hij eerder dit jaar Magnum+ toegevoegd aan zijn assortiment. Korrels en bandenequipment vormen wat hem betreft een goed koppel: de voorwielen met lood balanceren, de opleggers voorzien van korrels. “Als we in onze werkplaats een vrachtwagen hebben met een trilprobleem, grijpen we afhankelijk van de situatie ook naar de korrels. Voor een vervoerder die zelf monteert, zoals Spaansen (zie kader), is het product ideaal. Hij hoeft geen balanceermachine te kopen of een loodvoorraad bij te houden. Gooi in elke band de voorgeschreven hoeveelheid korrels en je hebt altijd gebalanceerde wielen.” 

Praktijktest

Spaansen Grondstoffen en Logistiek, gevestigd in de kop van Noord-Holland, voert momenteel een test uit met Magnum+. Het bedrijf beschikt over een wagenpark van 63 aangedreven eenheden en 110 trailers, voor transport van los gestorte grondstoffen, casco bouwsystemen, vloeivloeren en materialen voor tuinbestrating. In de eigen werkplaats zijn dagelijks vier monteurs  bezig met onder meer apk, tachograafijking, onderhoudsinspecties en bandenwissels. Alle eenheden samen zijn goed voor 2500 rollende banden. Jaarlijks worden er ruim 400 vervangen c.q. verwisseld.

Om praktische, financiële en milieuredenen gebruikte Spaansen de voorbije vier jaar droog balanceerpoeder. Vijf maanden geleden is men echter gaan werken met Magnum+. Hoewel de praktijktest officieel nog een half jaar duurt, weet Marcel de Rooij (meewerkend voorman onderhoudswerkplaats) in gedachten de uitkomst al. Zowel balanceerpoeder als balanceerkorrels zijn effectief tegen onbalans en trillingen, maar het poeder is duurder en heeft bovendien een licht schurende werking. “Bij een bandenwissel zie je losse rubber deeltjes liggen. Hergebruik van het poeder wordt daarom niet aangeraden.” Beide oplossingen doen hun werk onhoorbaar.

Aan tussentijdse korrelcontrole in de testfase doet Spaansen niet. “We rijden de banden helemaal af en bekijken dan de status, bijvoorbeeld of de korrels inderdaad zijn te hergebruiken. “Ik hoop het, iedere euro die je minder uitgeeft hoef je niet terug te verdienen.”

Minder as, langer DPF-levenSTEF neemt werk Nagel-Group…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties