bekeken: 262 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Autonome truck laat op zich wachten

DOMEIN: Telematica

Geplaatst op: 16 mei 2019, 13:20

Leestijd: 1 minuut

De transitie naar autonoom rijden zal minder hard gaan dan menigeen denkt. Niet vanwege tekort schietende techniek, maar vooral door de veelheid aan ongeschreven regels in het verkeer. Die boodschap bracht Carlo van de Weijer op het Nationaal Transportcongres.

Menselijk gedrag laat zich nu eenmaal niet altijd programmeren of eenduidig vangen in digitale systemen, zei de Director Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven. Bovendien kunnen regels veranderen naarmate de tijden en locaties wisselen. “In Milaan heeft een verkeerslicht de status van instructie, in Rome is het een suggestie en in Napels is het kerstversiering.”

Duidelijkheid

Autonome voertuigen, zo wilde hij maar zeggen, functioneren vooral bij de gratie van duidelijkheid: fris-witte strepen op de weg, goed herkenbare verkeersborden in de berm en bovenal deelnemers die zich houden aan al die honderden regels. Zonder die structuur zal een voertuig dat is geprogrammeerd om zich alleen honderd procent legaal voort te bewegen, grote moeite krijgen om zich te handhaven in de ik-ben-de-sterkste jungle die mobiliteit vaak kan zijn.

Ter illustratie liet Van de Weijer een compilatie zien van drie dagen filmen op een drukke kruising aan een Amsterdamse gracht. Daarmee werd op hilarische wijze inzichtelijk hoe dynamisch de mix is van auto’s, fietsers, voetgangers en oude van dagen met rollators of in scootmobielen. Zeker als de ongeschreven regels het winnen van de officiële. “Als jij hier als autonome auto gaat wachten tot je legaal kunt oversteken, ben je pas ’s nachts om half drie aan de beurt.”

Ingrijpen

Om die reden bepleitte hij voor een meer specifieke rol van ADAS: ingrijpen als de mens een fout maakt, niet de complete regie overnemen. Mee laten rijden en pas in actie komen als het nodig is. En oudere vrachtwagens met terugwerkende kracht voorzien van systemen voor filedetectie en actief remmen. “Daarmee worden ze impliciet veiliger, maar dat heeft niets te maken met zelf rijden.”

Tags: , ,

Koopman Logistics in zee met…Drama met bestuurderskaarten…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties