fbpx
bekeken: 194 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Auke Hoekstra: ‘Batterij kansrijk in elektrische truck’

DOMEIN:

Geplaatst op: 29 oktober 2020, 12:15

Leestijd: 2 minuten

Waterstof lijkt de favoriete methode van constructeurs om het zware vervoer elektrisch te laten rijden. De tractiebatterij zou te zwaar zijn. Maar Auke Hoekstra, docent aan de TU Eindhoven, twijfelt eraan, en rekent voor dat batterij-elektrische trucks niet zo inefficiënt zijn als wordt gevreesd.

Laten we een ding voorop stellen: Hoekstra is een pure wetenschapper die groene waterstof ook een warm hart toedraagt en zijn bevindingen moeten vooral niet ‘politiek’ worden opgevat. Evenmin is het de bedoeling dat we terecht komen in een ‘welles-nietes’ situatie over waterstof en batterij-elektrisch. 

Volgens Hoekstra laten studies zien dat trailercombinaties van circa 40 ton ritten maken van 500 tot 800 kilometer en dan weer terugrijden naar de thuisbasis. Dit geldt voor meer dan tachtig procent van de huidige vloot. Om zulke ritten elektrisch te kunnen volbrengen, zou je een batterijpakket van één megawattuur nodig hebben. Als je zo’n batterij net zo zou produceren als de modernste autobatterijen weegt zo’n batterij volgens Hoekstra 3,5 ton. Echter, ontwikkel je een elektrische truck vanaf een blanco vel, dan bespaar je die 3,5 ton zeer zeker. Daarbij gaat hij ervan uit dat de elektromotoren op de plek van de as tussen de wielen worden ingebouwd en dat onder meer aandrijfas en differentieel komen te vervallen. Hij wijst verder op het feit dat elektrische trucks twee ton meer mogen wegen in de huidige Europese regels over maten en gewichten, dan trucks met een dieselmotor. 

Terugverdienen

Hoekstra zegt dat bij vrachtwagens de batterij-elektrische aandrijflijn zichzelf veel eerder terugverdient dan bij een auto. Gewoon omdat de truck dagelijks veel kilometers maakt. “De ideale truck is nog niet te koop maar als je je voorstelt dat dit gewoon de prijs is van een reguliere truck plus de prijs van de batterij dan zouden die meerkosten van de batterij binnen drie (maximaal vijf) jaar worden terugverdiend. We zien al dat een elektrische auto die je nu koopt, zich voor 2025 terugverdiend heeft. Met trucks kan het waarschijnlijk nog sneller gaan als gevolg van veel intensiever gebruik.” Als een truck eenmaal genoeg range heeft om een dag lang rond te rijden kan het opladen van de batterijen in zijn visie ‘s nachts gebeuren, al dan niet met snelladers.

‘Een elektrische auto die je nu koopt, heeft zich voor 2025 terugverdiend. Met trucks kan dit waarschijnlijk veel sneller.’

Dan wijst Hoekstra op nog een ander gegeven. Bij de berekeningen over de haalbaarheid van een batterij-elektrische aandrijflijn voor een 40 tons combinatie, vergeten we vaak de hoeveelheid brandstof die wordt verbrand tijdens het gebruik van de truck. Dit is per jaar ongeveer 10 keer het bovengenoemde batterijgewicht bij een accupakket dat een actieradius van 800 km mogelijk maakt. 

Anders denken

Hoekstra roept truckbouwers en hun klanten op anders te denken wanneer het aankomt op de constructie van een vrachtwagen met batterij-
elektrische aandrijving. “Altijd wanneer het over elektrische tractie gaat, komt het verhaal op actieradius en dat je met een dieseltruck voorzien van grote tanks 1500 km aan één stuk kunt rijden en snel kunt bijtanken. Dat kan een elektrische truck inderdaad niet en dat gaat voorlopig ook niet
veranderen. Maar voor het merendeel van het wagenpark is dat niet relevant. Die rijden veel kortere stukken en staan veel meer stil. Daarbij staan ze in de meeste gevallen ‘s avonds op de thuisbasis, waar ze zouden kunnen opladen.” Hij vervolgt: “Wanneer transportbedrijven en truckbouwers bereid zijn om op die manier te gaan denken, dan zien ze dat de brandstofkosten en de onderhoudskosten van hun wagenpark drastisch zullen afnemen. Er gaat een geheel nieuw verdienmodel ontstaan in het wegvervoer.” 

Traton met Hino in joint…Bosch: 7 redenen voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties