bekeken: 197 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

‘Alles draait om mensen’

DOMEIN:

Geplaatst op: 6 mei 2020, 09:09

Leestijd: 4 minuten

Vos Truckparts bevindt zich in een grote vestiging, net uit het zicht van het verkeer dat over de A2 rijdt bij Hedel. Het bedrijf vergrootte zijn locatie in 2014 flink en telt nu 30.000 vierkante meter opslagcapaciteit. Vos levert onderdelen van Volvo, Scania en DAF.

Hans van den Oever, directeur Vos Truckparts

Bij aankomst onder de riante luifel toont algemeen directeur Hans van den Oever zich tevreden. “We hebben de eerste S-cabine van de huidige truckgeneratie van Scania binnen. Die is van een jonge truck afgekomen die bij een ongeval betrokken was. Ik ben ervan overtuigd dat dit voorlopig een zeldzaamheid is, die anderen nog even niet kunnen aanbieden”, zegt hij. We bevinden ons op de derde verdieping van de vestiging, waar in mooi licht tal van cabines staan van de drie truckmerken waarvan Vos Truckparts onderdelen levert.

Hij legt uit dat de uitbreiding van 2014 een verdrievoudiging betekende van de opslagcapaciteit. Vos Truckparts is een bedrijf dat nog twee andere vestigingen heeft. Aan de andere kant van de A2, bij Kerkdriel, verkoopt Vos Truckparts complete gebruikte trucks. “Nadat we een begrip waren geworden met de verkoop van onderdelen, vonden onze klanten het logisch om ons naar bepaalde gebruikte trucks te vragen. Uiteindelijk werd dat ook een eigen bedrijf, dat jaarlijks een dikke 500 gebruikte trucks verkoopt.”

De onderdelen die Vos Truckparts aan de man brengt, komen vaak van slooptrucks, of van trucks die bij een ongeval betrokken zijn geweest, en die als geheel niet meer te redden zijn. “Daarvoor hebben we in Zaltbommel een werkplaats met vijftien monteurs die fulltime met demontage bezig zijn.” Dat het bedrijf steeds maar groeit en groeit, ligt volgens Van den Oever aan het feit dat Nederlandse of Duitse onderdelengroothandels zich nu eenmaal in een wereldwijde belangstelling mogen verheugen. “Wij komen altijd als nummer één of twee uit de bus wanneer het om kwaliteit gaat.”

‘Dagelijks exporteren wij complete truckmotoren naar alle hoeken van de wereld.’

“Je zou wel gek zijn wanneer je als fleetowner niet zou proberen om je trucks met kwalitatief goede, gebruikte onderdelen uit te rusten”, stelt hij onomwonden. “Dagelijks exporteren wij complete truckmotoren naar alle hoeken van de wereld. Bij een kilometerstand van 800.000 geven wij nog altijd zes maanden garantie. Daar hoef je bij de merkdealer niet op te rekenen.” Van den Oever zegt dat Vos Truckparts jonge gebruikte onderdelen levert, die zo van een vroegtijdig verongelukte truck af komen. Hij geeft het voorbeeld van een remklauw. “Die kunnen wij van alle merken leveren. Nu kan ik aantonen dat ik remklauwen kan aanbieden van een truck die maar 38.000 kilometer gelopen heeft. Bij de merkdealer betaal je 600 euro voor nieuwe, bij ons 250 euro voor deze jong gebruikte. Dan kun je dat mogelijk nog riskant vinden, maar zoals ik net zei, je zou wel gek zijn als je dat niet deed.”

Garantie

“Wij worden pas interessant voor onze doelgroep wanneer trucks uit de garantie komen, dus meestal is dat na een jaar of drie. Tot die tijd hoeft er niks vervangen te worden, en als dat wel moet, dan is het een origineel onderdeel. Dan beseffen wagenparkbeheerders vaak al snel, dat hun onderhoudskosten flink kunnen dalen wanneer ze bij de noodzaak van onderdelenvervanging, even goed om zich heen kijken.” Om dat te kunnen doen, maken ze natuurlijk gebruik van internet. Vos Truckparts startte in 2016 met een eigen webshop en het gevolg is dat een deel van het personeel doorlopend bezig is om zendingen gereed te maken naar alle uithoeken van de wereld. “Ik heb het geluk dat ik al enige tijd in het vak mag functioneren, dus ik heb de tijd van de fiches ook nog meegemaakt. Sindsdien is alles veel en veel transparanter geworden. We letten er daarom op, dat ons onderdelenbestand en de nummering van onderdelen, zo overzichtelijk mogelijk, daarmee bedoel ik vooral voor onze klanten, is en dat nieuwe voorraad snel en relatief eenvoudig ingevoerd kan worden.”

“Een Scania uitlaatdemper kostte toen ik begon 900 gulden. Nu betaal je er 3000 euro voor en wanneer je ziet wat je daar dan voor krijgt, dan zijn trucks eigenlijk nauwelijks duurder geworden in al die jaren. Trucks zijn sindsdien zo’n 15.000 à 20.000 euro duurder geworden, maar ze bevatten veel meer onderdelen en het aandeel elektronica is ook nog eens flink gestegen. Het is knap van de truckindustrie dat ze winstgevend kunnen zijn bij het huidige prijsniveau”, vindt Van den Oever. “Daardoor zijn er ook veel meer onderdelen die in aanmerking komen voor hergebruik dan voorheen. Er zitten nu meer sensoren op een uitlaatsysteem dan destijds op de complete truck!”

Maatwerk

Ook al bevinden zich de klanten van Vos Truckparts op grote afstanden van de vestiging in Hedel, dat wil niet zeggen dat er geen maatwerk geleverd kan worden. Van den Oever geeft het voorbeeld van een aanvraag uit Tanzania voor een Scania-motor. “We zochten het artikelnummer op, en kwamen tot de conclusie dat de klant beter naar het Scania-museum kon gaan. Toch bleken we nog zo’n motor te hebben”, lacht Van den Oever. Tijdens de rondgang toont hij andermaal een Scania-motorblok met een lijnpomp.

Ten aanzien van de webshop, zegt Van den Oever prima ervaringen te hebben met het feit dat onderdelen niet meteen door de klant betaald kunnen worden wanneer hij ze bestelt. “Zo kregen we een aanvraag voor een busmotor uit Kroatië. Wij bekeken de bestelling en zochten het chassisnummer erbij waar die motor voor bedoeld was. De conclusie was dat die motor niet zou passen. De klant geloofde ons niet. We vroegen hem over te komen en betaalden zijn hotel. We legden een en ander uit, en uiteindelijk kwam alles in orde, met een andere, geschikte ruilmotor. Klant erbij, en in gevallen als deze zeker geen gezeur over de prijs. Maar waar het om gaat is dat we een dure retourstroom van onderdelen op deze manier voorkomen.”

Elektrisch, waterstof, autonoom

De komst van alternatieve aandrijvingen ziet Van den Oever niet direct als een gevaar voor zijn bedrijf. “De eerstkomende decennia is het diesel wat de klok slaat. Wellicht komen er meer hybride trucks, komt LNG er in grotere mate bij en zullen we een eerste generatie elektrisch aangedreven trucks gaan meemaken. Bovendien verwachten we dat er meerdere merken bij gaan komen op de Europese markt, als ik zo naar de initiatieven van waterstofaandrijving kijk. Dat we nu voornamelijk onderdelen van drie merken leveren, is voor de toekomst heus geen vastomlijnd gegeven. We moeten vooruit in de techniek en we kunnen onze aarde niet blijven uitputten. Op een zeker moment moeten we het aandeel hernieuwbare brandstoffen en grondstoffen toch fors uitbreiden. Daar zie ik een rol weggelegd voor een bedrijf als Vos Truckparts. Nu al zie je dat wij en onze concullega’s, die stuk voor stuk klant bij ons zijn en wij bij hen, elkaar helpen om onze klanten hoe dan ook aan het juiste onderdeel te helpen.”

Vos Logistics betaalde half…Bulktank Total bespaart ruimte…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties