Zelfs Kamaz komt nu met waterstof

Op de Comtrans-show in Moskou, die dus gewoon doorgaat, is de Russische truckproducent Kamaz uiteraard van de partij. Het laat een prototype zien dat waterstof omzet in elektriciteit. De bijbehorende cijfers zien er goed uit.

Kamaz werkt in dit project samen met een Zwitserse partner. Zij bouwden een drie-assige bakwagen en realiseerden achter de cabine een aantal waterstoftanks. We zagen dezelfde constructie eerder bij Hyundai. De Russische truckbouwer maakt veel gebruik van Mercedes-onderdelen, in dit geval zijn dat het chassis en de cabine van de Mercedes Axor. De brandstofcellen, hoogstwaarschijnlijk onder de cabine geplaatst, hebben een capaciteit van 170 kW, de beide accupakketten komen op 85 kWh. De elektromotor kan daardoor 570 pk ontwikkelen. Het bereik bedraagt volgens Kamaz 500 kilometer. Daarmee kunnen klanten in de grote Moskouse regio goed uit de voeten.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.