Wie helpt overheid met platooning test?

Na de Challenge is het belangrijk dat er pilots opgestart worden om de technologie van truck platooning op de openbare weg verder te testen om zo meer ervaring op te doen. IenM en RWS zijn daarom op zoek naar bedrijven die hier aan willen meewerken. De voorkeur gaat uit naar vervoerders/verladers waarbij sprake is van dikke goederenstromen over vaste trajecten met liefst zoveel mogelijk hoofdwegen. Bedrijven die aan dit beeld voldoen en die interesse hebben om aan pilots met truck platooning deel te nemen, kunnen dat bij TLN kenbaar maken.

Intentie: binnen 5 jaar toegestaan

Nederland heeft de intentie uitgesproken om truck platooning binnen 5 jaar op hoofdwegen toegestaan te hebben. Die doelstelling geldt ook voor veel andere landen binnen de EU. Nog eens 5 jaar later, dus vanaf 2025, wil men de volledige geautomatiseerde versie van truck platooning toegestaan hebben. Bij dat niveau is de volgafstand tussen de trucks nog maar 6,5 meter en is er alleen nog een chauffeur nodig in de eerste auto. Voor het zover is, moet er echter nog heel wat werk verzet worden.

De verwachtingen zijn hooggespannen. Maar om de technologie echt succesvol te laten zijn, zal deze binnen heel Europa beschikbaar moeten zijn. De komende Truck Platooning Challenge geldt als de eerste grote praktijktest op dit gebied en is bedoeld om de discussie en samenwerking rond dit onderwerp te stimuleren om zo de invoering binnen Europa te versnellen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3493 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *