Wereldwijd transport groeit 34 procent in tien jaar

In 2005 werd 95 miljard ton getransporteerd, wat betekent dat het totale transport in de afgelopen tien jaar met 34 procent is gegroeid. Vooral de BRIC-landen ( 63 procent) en met name China ( 95 procent en India ( 78 procent) zijn verantwoordelijk voor deze groei. In tegenstelling tot de BRIC-landen is het transport over land in de Europese Unie in de afgelopen tien jaar juist gedaald (-7 procent). Noord-Amerika kende een lichte groei: 12 procent.

Panteia heeft het transport van de landmodaliteiten voor 64 landen inzichtelijk gemaakt. Deze landen vertegenwoordigen gezamenlijk ongeveer negentig procent van de wereldeconomie. Op basis van groeicijfers uit het verleden, gecombineerd met voorspellingen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) over de wereldwijde economische ontwikkeling in de individuele landen, heeft Panteia ook voorspellingen gedaan over de ontwikkeling van het transport in 2016 en 2017.

Opvallend is dat de grootste groei in de BRIC-landen in de afgelopen tien jaar voor rekening komt van de binnenvaart ( 160 procent) en met name de Chinese binnenvaart ( 175 procent). Aangezien de landmodaliteiten in concurrentie met elkaar zijn en worden beïnvloed door actief modal split beleid, worden om duurzaam transport te realiseren meer transportoplossingen met inzet van binnenvaart en spoor gerealiseerd. Hieruit blijkt dat de BRIC-landen veel aandacht schenken aan duurzame groei via de binnenvaart. Ook voor de toekomst wordt verwacht dat de trend van duurzame groei in deze landen doorzet.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Maarten Molenaar † has 365 posts and counting. See all posts by Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *