Vraag naar chauffeurs explosief gestegen

Donderdag 9 december is de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Voor uitzender Randstad reden om met een mooi onderzoek naar buiten te treden. De vraag naar chauffeurs is het afgelopen jaar explosief gestegen. Volgens cijfers van uitzender Randstad Transport staan er zeker 17.730 chauffeurs vacatures open door het hele land. “Voor één chauffeur zijn vier banen beschikbaar.”

Het tekort spitst zich toe op de provincies Utrecht en Brabant. Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn volgens Randstad belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met werk-privé balans van het rijdende personeel is volgens Randstad nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Vorig jaar was het nog een kwart van de transportbedrijven dat aangaf dat ze problemen had met het tekort aan chauffeurs, nu al de helft. “De schaarste is niet nieuw, maar wel groter dan ooit”, aldus Monique Lont, directeur Randstad Transport. “De gemiddelde leeftijd van chauffeurs is hoog: 61 procent is boven de 50 jaar en gaat binnen afzienbare tijd met (vervroegd) pensioen. Tegelijkertijd blijft de instroom van jongeren duidelijk achter. Uit algemene cijfers van het CBR blijkt verder dat het aantal mensen met een vrachtwagenrijbewijs sinds 2014 met 21 procent is afgenomen.

Corona-effecten

Ook de coronapandemie heeft een rol gespeeld. Bart Kok, senior operationeel manager bij Randstad Transport: “We zien transporteurs nu ook worstelen met het wegvallen van werk in de horeca, maar ze willen tegelijkertijd hun schaarse chauffeurs aan boord houden. Bovendien is er zo’n 11 maanden lang niet of nauwelijks opgeleid, omdat rijscholen en het CBR dicht moesten tijdens de lockdowns. Daarnaast hebben instromers vaak andere wensen en willen zij naast een prettige werksfeer en goed salaris ook een goede werk-privé balans, waardoor je per twee uitstromers niet zelden drie nieuwe nodig hebt.”

Anders opleiden

Volgens Randstad moeten bedrijven meer over de lange termijn denken en extra inspanningen doen voor jonge werknemers uit BBL-opleidingen en investeren in opleidingen voor zij-instromers vanuit andere sectoren. “Er zijn een paar klanten bij wie we samen breed kijken naar wie er rondloopt in het magazijn en de winkel en wat hun mogelijkheden zijn”, legt Bart Kok uit. “We leiden bijvoorbeeld in samenwerking met Jumbo zij-instromers op tot chauffeur. Tijdens de opleiding worden deze mensen ingezet als bezorger, rangeerder of logistiek medewerker. Na acht maanden mogen ze dan met het grote werk aan de slag. Hiermee bied je een mooi loopbaanpad waarmee je mensen binnenhaalt en binnenhoudt.”

Betere werk-privé balans

Ook het imago en het traditionele denken van veel kleine en middelgrote transporteurs spelen een rol. Monique Lont: “De doelgroep is beperkt omdat veel werkgevers vasthouden aan fulltime werken en een profiel waar ze aan gewend zijn. Parttimers en de jongere generatie voelen zich minder aangetrokken tot het beroep. Overweeg daarom bijvoorbeeld andere werktijden en ploegendiensten. Hierdoor kunnen mensen het beroep beter combineren met een gezin en andere persoonlijke zaken. Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken. Hou er rekening meer dat veel 20-/30-jarigen een andere werk-privé balans en zeggenschap over werktijden willen.”

Randstad Vakschool

Via de Randstad Vakschool worden jaarlijks zo’n 330 vrachtwagenchauffeurs opgeleid, met baangarantie voor 1 jaar. Randstad leidt zij-instromers op tot kansrijke beroepen als bus,- of vrachtwagenchauffeur. Kandidaten stromen vaak in vanuit diverse andere beroepen. Zo hebben advocaten, leraren, een hotelmanager, priester en een kinderleidster eerder al succesvol de opleiding tot vrachtwagenchauffeur afgerond, aldus Randstad.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.