Hoe kijken die eigenlijk naar het bedrijf, wat is het imago eigenlijk? In het transport ontstaat dan soms een flinke spanning. Marges staan onder druk dankzij toenemende kosten en aanhoudende prijsdruk. Klanten weten dat net zo goed als de transporteurs zelf.

Mede daarom fascineert de perceptie bij de klant mij altijd. De staat van het bedrijfspand en van het wagenpark zijn visitekaartjes voor het bedrijf, maar overdaad schaadt nadrukkelijk in ons nog altijd calvinistisch land. Zit je in een aftandse stacaravan voorop het parkeerterrein waar de vloot huist als deze niet rondrijdt?

Dan kom je bij veel klanten niet erg professioneel over, maar een glazen paleis werkt tegen je want dan zullen de tarieven vast te hoog liggen. Idem voor het wagenpark zelf. Het merk, het bouwjaar en de staat van onderhoud voeden de vooroordelen over de hoogte van de tarieven. Om nog maar te zwijgen over de auto waarin de ondernemer zelf rijdt, ongeacht of deze privé betaald is of niet.

Een vaste rubriek in dit magazine heet Buiten Kantooruren en draait om branchegenoten met een uit de hand gelopen hobby. Topatleten of verzamelaars, wij willen weten wat het hoofd leeg maakt in de schaarse privétijd. Vaak krijgen we enthousiaste reacties op zo’n verzoek en ook de geportretteerde krijgt nog lang na het verschijnen nog altijd vergelijkbaar enthousiaste feedback. We krijgen minstens zo vaak nul op het rekest. Het argument laat zich dan samenvatten met ‘imago’. Wat denkt de klant als…, wat denkt het personeel als… ? Zeker als het gaat om klassiekers of om motorsportactiviteiten.

Dat veel bedrijven een marketingbudget hebben waarvan ze een zeker rendement mogen verwachten wordt nog wel eens vergeten. Da’s een andere post dan de salarissom of dan de investering in bedrijfsgoederen, of in huisvesting. De ondernemer werkt aan een stabiele en duurzame bedrijfsvoering, wat in het belang is van de klanten. Kwalitatief gereedschap is dan net zo belangrijk als marge.

Discussieer mee via Twitter @barendluiting of via Aftersalestruck.nl/column.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties