Volvo komt als laatste met common rail

Tot nu toe werkte Volvo nog met unit injectors voor deze motor, een systeem dat in 1993 werd geïntroduceerd, en dat natuurlijk fors is gemoderniseerd in de afgelopen jaren.

Volvo zet de stap ook, omdat er van Euro VI er een weer wat strengere variant gaat gelden, Euro VI C. Zowel de elf als de dertien liter kregen mede daarom  nieuwe zuigers met minder wrijving, een verbeterde turbo en een geoptimaliseerde nokkenas. Hogere compressieverhoudingen en diverse software-updates completeren het geheel. Daar bij komen de verschillende optimalisaties aan de I-Shift-versnellingsbak en de achteras.  

De allernieuwste Volvo’s laten zich kennen door een nieuwe, beter gestroomlijnde voorbumper. Volvo kan ook kleinere wielkasten leveren voor de voorwielen, waarmee de aerodynamica verder wordt verbeterd. De truckbouwer vertelt niet wanneer een en ander de markt op komt en of de nieuwe techniek leidt tot andere onderhoudsintervallen. Wel wil men kwijt dat men gokt op een brandstofbesparing van drie procent

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *