Volvo: eind 2022 een compleet aanbod elektrische trucks

“De aandrijving is veranderd, maar de rest is gewoon hetzelfde”, zegt Volvo in een filmpje dat de nieuwe elektrische trucks van het merk aanprijst. Volvo biedt vanaf volgend jaar van al zijn truckvarianten een vol-elektrische versie aan. De eerste trucks zullen in het najaar van 2022 op onze wegen verschijnen, is de bedoeling.

Daarbij is uitgegaan van een actieradius van 300 kilometer. Volvo zegt te hebben laten uitzoeken dat een afstand van 300 kilometer 45% dekt van alle wegtransporten in Europa. De totaal- en treingewichten die worden toegestaan, sluiten aan op de wetgeving die hiervoor in Europa en in de meeste lidstaten geldt.  Daarbij moet de ondernemer die met deze trucks wil gaan rijden wel beseffen dat de nu te introduceren generatie elektrische Volvo’s zo’n 2,5 ton zwaarder is dan een vergelijkbare dieselvariant. Dat betekent dat een FH 4×2 trekker boven de tien ton uitkomt. Met die trekker kan de ondernemer of eigen rijder dan 200 tot 300 km afleggen, afhankelijk van het gewicht van de lading.  

Laden, batterijen

Volvo zegt elke truck te leveren met geschikt oplaadapparatuur. Dat is mooi, maar het betekent ook dat klanten eerst heel goed na moeten denken hoe ze de energievoorziening van een elektrische truck denken te gaan optuigen. Waar komt de benodigde elektriciteit vandaan en in hoeverre kan dit groen opgewekt worden, door bijvoorbeeld een dak van een loods vol te leggen met zonnepanelen? Volvo zegt accupakketten te produceren in de fabriek in Gent. Als basis daartoe maakt Volvo gebruik van batterijcellen van het Koreaanse Samsung. Een batterij van 90 kilowatt weegt 500 kg. Een Volvo FH heeft er daar zeker zes van nodig. Daarnaast wordt zo’n FH uitgerust met naar keuze twee à drie elektromotoren. Die zul je nodig hebben om de bewering van Volvo dat er gerust op vijftig ton kan worden gereden in ons land met een goed uitgeruste FH, waar te kunnen maken.

Modulair

Daarmee komen we bij het modulaire karakter van de aandrijflijnen die Volvo voor staat. Er wordt gewerkt met naar keuze één , twee of drie elektromotoren. Daarbij zijn er diverse batterijpakketten. Opmerkelijk daarbij is, dat Volvo nadrukkelijk een rol weglegt voor de I-Shift transmissie. Waar andere producenten alleen een enkele overbrenging bieden, of een wegrijversnelling en nog een tweede overbrenging, zegt Volvo dat de daarmee vergeleken gecompliceerde I-Shift, zeker een rol moet spelen in de aandrijving.

Aan de foto’s is verder te zien dat de elektrische trucks nog een grille hebben. Die blijft nodig om te zorgen voor de gewenste koeling. Wanneer er in een later stadium een versie komt met een brandstofcel en met waterstoftanks, dan zal opnieuw extra koeling nodig blijken.

CO2 taks

Volvo erkent dat elektrisch rijden ‘nu nog’ duurder is dan rijden met een vergelijkbare dieseltruck. Afgezien van verwachte verdere prijsdaling van batterijpakketten zoals we die de afgelopen jaren al hebben gezien, veracht Volvo dat er zowel een Europees CO2-beprijzingssysteem komt als een Europese vrachtwagenheffing, waarin CO2-uitstoot een leidend criterium zal zijn. “Op uitstoot gebaseerde belastingen en heffingen zullen meehelpen om de businesscase van elektrisch rijden sluitend maken”, zegt Jan Schouten van Volvo.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *