Vier eurolanden eisen CO2-limiet voor trucks

De ACEA argumenteert dat de reductie van CO2-uitstoot vanzelf gaat, omdat vervoerders nu eenmaal de zuinigste truck willen. Concurrentie tussen de fabrikanten leidt daardoor vanzelf tot reductie van de CO2-uitstoot.  ”Bovendien worden trucks geleverd in een ontelbaar variatie aan afmetingen, waardoor een CO2-limiet in feite niet van toepassing is”, aldus ACEA.

De EU zegt echter dat de uitstoot van het goederenvervoer tussen 1990 en 2010 met 36 procent is gestegen. Toch maakt dit vervoer in Europa minder dan vijf procent uit van alle voertuigen op de Europese wegen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.