Versnelde aanpak Merwedebrug A27

Het inspectieonderzoek wordt eind deze week afgerond, zodat Rijkswaterstaat begin volgende week over een analyse en totaalbeeld beschikt. In de tussentijd vinden de voorbereidingen plaats voor de herstelwerkzaamheden, die zo mogelijk al dit weekend starten. Het gaat daarbij om de bouw van steigers die nodig zijn om de werkzaamheden voor versterking van de brug te kunnen uitvoeren.

Op basis van de nu bekende planning en beschikbare gegevens zijn eind november/begin december de meest kritische plekken aangepakt, zodat voertuigen zwaarder dan 3,5 ton vanaf dat moment weer veilig over de brug kunnen. Daarna wordt het overige werk verder afgerond. Op grond van de eerste onderzoeksresultaten naar haarscheurtjes in de Merwedebrug had Rijkswaterstaat al besloten om de brug binnen twee maanden aan de onderkant te verstevigen. In overleg met aannemerscombinatie ViVo heeft Rijkswaterstaat nu uit diverse varianten gekozen voor een versnelde oplossing voor versteviging van de brug.

Weggebruikers

Weggebruikers moeten ook de komende periode rekening houden met vertraging. Aan beide zijden van de Merwedebrug is overdag 1 rijstrook van de A27 afgesloten, waardoor er 1 rijstrook overblijft waarover het verkeer wordt geleid. Op die manier kunnen vrachtwagens en bussen er eenvoudig tussenuit worden gehaald en van de weg geleid. ’s Avonds en ’s nachts (tussen 21.00 – 05.00 uur) zijn, in verband met de veiligheid van de verkeersregelaars, beide rijstroken dicht en wordt al het verkeer bij afrit Avelingen van de A27 afgeleid. Beneden aan de afrit staan verkeersregelaars die de vrachtwagens/bussen vervolgens naar de omleidingsroute leiden. Automobilisten mogen via de oprit de snelweg weer op, richting de Merwedebrug.

Er is een beleidsregel voor nadeelcompensatie voor gedupeerde bedrijven. De minister heeft aangegeven dat er zo snel mogelijk een onafhankelijke commissie komt om verzoeken om nadeelcompensatie op basis van deze regeling te beoordelen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Maarten Molenaar † has 365 posts and counting. See all posts by Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *