Verkopen Renault Trucks herstellen na coronadip

Renault Trucks verloor een kwart aan orders in 2020 waardoor de fabrikant nog 41,117 voertuigen kon afleveren. Het merk zegt dat het de opgaande lijn nu weer te pakken heeft. Ook op het gebied van gebruikte trucks en elektrische trucks zegt Renault goede zaken te doen. Marktaandelen zouden stabiel zijn gebleven.

In Europa heeft Renault Trucks, naar eigen zeggen dankzij de oprichting van organisaties die zich volledig aan het merk wijden (en die dus niet meer met Volvo hoeven samen te werken-red)  en de creatie van flexibele aanbiedingen die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de klanten in tijden van crisis, stand gehouden in een woelige markt”, schrijft Renault. Op de Europese markt voor voertuigen van meer dan 6 ton noteerde de Franse fabrikant in 2020 een stabiel marktaandeel van 8,5%. Het marktaandeel in het segment van meer dan 16 ton is onveranderd gebleven op 8,8% en in het middensegment (6-16 ton) is het met 0,3 procentpunt gestegen tot 6,6%. In Frankrijk blijft Renault Trucks op de thuismarkt de onbetwiste leider met een marktaandeel >6 ton van 28,3%, een stijging van 0,6%. Positief is dat Renault Trucks in het laatste kwartaal van 2020 een stijging van 40% van het aantal orders noteert ten opzichte van het voorgaande jaar (Q4 2020 vs Q4 2019). Renault rapporteert dat het ook op traditioneel sterke markten als Algerije en Turkije, gewoon goed bleef doen.

Meer gebruikte trucks

Renault Trucks beschikt over een eigen ‘Used Trucks Factory’ een gespecialiseerde werkplaats voor de transformatie van gebruikte vrachtwagens die geïntegreerd is in de productiesite van Bourg-en-Bresse. De ombouw die daar plaatsvindt, is het product van specifieke R&D-studies en voldoet, wat het industriële fabricageproces en de kwaliteitscontrole betreft, aan dezelfde hoge normen als die welke voor de fabricage van nieuwe voertuigen gelden. In 2020 werden 500 extra voertuigen gefabriceerd in de Used Trucks Factory en dit jaar werden nieuwe modellen gelanceerd, bedoeld voor Afrika en het Midden Oosten. Renault Trucks werkt ook aan de implementatie van een eigen recycling en hergebruik van onderdelen voor vrachtwagens, met Indra Automobile Recycling. Dit project is goedgekeurd door het Franse milieuagentschap ADEME.

Elektrische trucks

De fabrikant heeft aangekondigd dat elektrische voertuigen in 2025 10% van zijn totale voertuigverkoop zal vertegenwoordigen en 35% in 2030. Het uiteindelijke doel is om in 2040 100% van zijn voertuigen zonder fossiele brandstoffen te leveren. De fabrikant zegt dat het ‘enorme investeringen’ doet om dit doel te bereiken. In maart 2020 is in de fabriek in Blainville-sur-Orne begonnen met de serieproductie van de tweede generatie elektrische voertuigen die  nu beschikken over de grootste elektrische actieradius op de markt. De Renault D Z.E., D Wide Z.E. en Master Z.E. vormen een range van 3,1 tot 26 ton die volgens de fabrikant beantwoordt aan de stedelijke behoeften op het vlak van levering, distributie en afvalinzameling. Vanaf 2023 zal er een elektrische range beschikbaar zijn voor elk segment, namelijk distributie, bouw en lange afstand, belooft Renault.

Lees ook het artikel in het meest recente Aftersales Truck magazine vanaf pagina 20.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.