Verkeersagressie neemt toe

Het fenomeen brake checking, het bewust voor een vrachtwagen op het rempedaal trappen, groeit in Nederland. 86,9 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs heeft deze vorm van verkeersagressie zelf meegemaakt. Ruim driekwart van de vrachtwagenchauffeurs (77,3 procent) heeft het zelfs meerdere malen ondervonden tijdens het werk.

Dit blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek dat voor de vierde keer gehouden is op initiatief van Logistic Force, HR-dienstverlener in de sector Transport & Logistiek. Aan het onderzoek werkten 824 Nederlandse beroepschauffeurs mee. “Met ruim 18 meter lengte en een gewicht van 50 ton brengen onverwachte handelingen een groot risico met zich mee”, vertelt rijinstructeur Toon Geerts van Thinq Academy. “Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen”, aldus Geerts.

Chauffeurstekort

Naast de verkeersergernissen is ook onderzocht hoe de Nederlandse chauffeurs kijken naar relevante thema’s binnen de beroepsgroep zoals personeelsschaarste en de rol van technologische innovaties. 67 procent van de chauffeurs geeft aan het chauffeurstekort in zijn of haar dagelijkse werk te merken. 75 procent van de chauffeurs denkt dat het beroep er over tien jaar anders uitziet door technologische ontwikkelingen. Een kwart van de chauffeurs ziet technologische innovaties zelfs als een bedreiging voor de eigen baan.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 555 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.