Veel techniek bij Volvo op BedrijfsautoRAI

Ongeplande stilstand is een belangrijke kostenpost voor transportbedrijven, zegt Volvo. Het merk heeft zich ten doel gesteld ongeplande stilstand te voorkomen. Door middel van een ingebouwde communicatie-unit kan de truck op afstand worden uitgelezen en kunnen eventuele problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Pech onderweg zal hiermee voor Volvo-trucks tot het verleden behoren, beweert het merk.

Andere noviteiten van Volvo hebben vooral betrekking op de bouw. Voor Volvo-trucks met dubbele voorassen is de maximale technische capaciteit toegenomen van 18 tot 20 ton. Klanten profiteren van de verbeterde productiviteit en de extra flexibiliteit. De extra capaciteit vertaalt zich rechtstreeks in extra inkomsten, wat zeer waardevol is bij het transporteren van zware materialen voor bouwwerkzaamheden.

5-assige combinaties af-fabriek

Om in Nederland te voldoen aan de vraag naar zwaardere trucks in de bouw komt Volvo met 5-assige combinaties af-fabriek. De trucks hebben een gestuurde naloopas en kunnen worden voorzien van twee typen luchtvering: een standaard GR-luchtvering en een luchtvering voor offroad toepassingen. Dit laatste type G2-luchtvering heeft een hoge bodemvrijheid van 300 mm. Bovendien is de luchtbalg verder naar voren geplaatst wat dit type zeer geschikt maakt voor plaatsing voor een asfaltmachine.

De twee voorassen van de 5-assige combinaties kunnen maximaal 20 ton aan en de drie achterassen maximaal 36 ton, met een hogere capaciteit en meer flexibiliteit voor de klanten als resultaat. Deze oplossing is ook geschikt voor betonmixers en trucks met grote kranen die een uniforme aslastverdeling vereisen.

Nu kunnen klanten die trommelremmen verkiezen vanwege hun werk in stoffige en natte omstandigheden, ook profiteren van de voordelen van Volvo’s Electronic Brake System (EBS). De elektronica van dit systeem geeft toegang tot een reeks intelligente functies zoals Hill Start Aid voor een betere beheersing op steile hellingen. De veiligheid is volgens Volvo ook verbeterd dankzij de integratie van motorrem en retarderfunctie, wat bekend staat als Brake Blending.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.