VDL levert autonoom elektrisch voertuig aan Aviko

Het onlangs door een grote cyberaanval geplaagde VDL heeft zijn bedrijven weer op de rit. Tijd om de draad weer op te pakken, in dit geval met een elektrisch, autonoom voertuig voor aaardappelreus Aviko.

Aviko heeft een VDL Mixed Traffic Transporter (MTT) in gebruik genomen. Diepgevroren friet en andere aardappelspecialiteiten worden op het terrein van de aardappelverwerker in Steenderen autonoom en uitstootvrij vervoerd, vanaf de productie in de fabriek, onderweg tot aan de opslag in het vrieshuis.

Het generieke autonoom batterij aangedreven platform van de VDL MTT is leverbaar met een breed scala aan klant specifieke ladingdragers en een batterijlaadsysteem. Het platform wordt gekoppeld aan de gewenste bovenbouw om bijvoorbeeld pallets, containers of papierrollen te vervoeren. Het MTT-platform wordt beheerd door zogeheten fleetmanagement software die is gekoppeld aan het logistieke beheersysteem van de eindgebruiker, via een speciale applicatie (app) ondersteund door volledige digitale service en diagnose op afstand.
Bij Aviko in Steenderen worden tot 60 europallets per uur met diepvriesproducten automatisch geladen, vervoerd en gelost door een geklimatiseerde bovenbouw, ter vervanging van traditionele handbediende trekker-opleggercombinaties.

Veiligheids- en navigatiesysteem

Eén van de grootste innovaties van het nieuwe MTT-platform is de integratie van VDL’s eigen veiligheids- en navigatiesysteem. Via data, gegenereerd door sensoren, wordt het voertuig niet alleen over de beoogde route geleid, ook wordt geanticipeerd op medeweggebruikers. Door VDL ontwikkelde apps analyseren op basis van tekeningen van het terrein de af te leggen routes. Applicaties worden ook gebruikt om de prestaties van het voertuig te monitoren en om op afstand eventuele storingen te verhelpen.
Bij Aviko worden de door apps gegenereerde data beschikbaar gesteld aan de Universiteit Twente en Hogeschool Arnhem Nijmegen om de prestaties van de inzet verder te verbeteren. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland. Aan de ontwikkeling en realisatie van de VDL Mixed Traffic Transporter hebben 15 VDL-bedrijven samengewerkt, aldus het bedrijf.

Innovatie

Directeur Supply Chain Gert-Jan Janssen Reinen van Aviko: “VDL heeft ons geholpen om een veilige, duurzame en innovatieve oplossing te vinden voor ons transport tussen fabriek en ons nieuwe vrieshuis. In Steenderen hebben we de afgelopen twee jaar het meest duurzame vrieshuis van Nederland gebouwd. Wij zijn met VDL een ontwikkeltraject ingegaan om een veilige en duurzame oplossing te vinden voor het transport tussen fabriek en vrieshuis op ons binnenterrein. Aangedreven door elektriciteit die wij opwekken met zonnepanelen op het dak van het vrieshuis, kunnen wij onze producten nu ‘groener’ en met minder geluid vervoeren. Een mooie stap in de duurzaamheidsambities van Aviko.”

Bevestiging én uitbouw

Adjunct-directeur Edwin Willems van VDL Groep: “VDL loopt voorop in duurzaam zwaar transport op het gebied van geautomatiseerde voertuigen. Onze kennis en ervaring op het gebied van elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobility as a service, in combinatie met veiligheid en design, wordt op dit MTT-platform volledig toegepast. Sinds 2011 heeft VDL meer dan 170 automatisch geleide voertuigen in gebruik in de havens van ECT (Rotterdam), PSA (Singapore) en op de industrieterreinen van BASF (Ludwigshafen). De VDL Mixed Traffic Transporter die bij onze partner Aviko rijdt, is de perfecte doorontwikkeling van onze positie.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.